Social media uitbesteden

Social media uitbesteden

Wij krijgen regelmatig de vraag wat we kunnen betekenen voor iemand op het gebied van social media. Veel ondernemers willen ‘iets’ met social media maar weten niet waar of hoe ze moeten beginnen. Een Virtuele Assistent kan daarbij ondersteuning bieden. Hoe? In deze blog 5 social media taken die een Virtuele Assistent voor je kan uitvoeren.

Social media marketing uitbesteden?

Er zijn bedrijven die volledig hun social media uitbesteden. Als je een grotere organisatie bent en geen eenpitter, dan kun je vaak niet anders. Het is dan ook makkelijker om goede afspraken te maken waar je berichten over plaatst en hoe. Als eenpitter ben JIJ het bedrijf. Jij bent de drijvende kracht en mensen zien jou en je bedrijf als één. Als je dan al je social media activiteiten uitbesteedt aan een ander loop je een groot risico dat gezicht naar buiten, waar je zo hard voor gewerkt hebt, te verliezen. Dat zou zonde zijn.

Maar zelfs als je een eenpitter bent, zijn er social media taken die je kunt uitbesteden.

Maar zelfs als je een eenpitter bent, zijn er social media taken die je kunt uitbesteden.

contentkalender

Waarom social media uitbesteden?

Toch zijn er genoeg dingen die je wel aan een ander kunt overlaten. Vooral in het begin moet er veel gebeuren als je met social media aan de slag wilt. Zaken die een Virtuele Assistent zou kunnen doen voor je:

1. Smoel geven aan je social media kanalen

Om je social mediakanalen er goed uit te laten zien kan een Virtuele Assistent in jouw huisstijl achtergronden en banners/headers maken en plaatsen. Ook het schrijven en plaatsen van pakkende en SEO waardige profielteksten is een mogelijkheid. Zo hebben al jouw online uitingen één stijl naar buiten.

2. Inrichten social media management tools

Een social media management tool is een tool waarmee je je social media accounts kunt beheren.

Een social media management tool is een tool waarmee je je social media accounts kunt beheren. Hootsuite, Later en Sked zijn hier voorbeelden van. Een Virtuele Assistent kan de management tool voor je aanmaken, inrichten met al je social media accounts en lijsten en kolommen aanmaken zodat jij daarna makkelijk aan de slag kunt met het beheer van je social media. Wij zelf gebruiken bijvoorbeeld Later om Instagram berichten te plaatsen. Aan de hand van jouw social media wensen kunnen we kijken welk systeem het beste bij jou past.

3. Opzet van een social media plan

Voordat je aan de gang gaat met social media moet je bedenken wat je ermee wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Er hoeft geen ingewikkeld plan te komen, maar een Virtuele Assistent kan een basisplan schrijven zodat je daarna een houvast hebt; wat ga je vertellen op welke social mediakanalen en wanneer?

4. Opstellen basis content

Als je actief wilt zijn op social media haak je in op actualiteiten en vertel je wat jou en je bedrijf bezighoudt. Toch is er nog voldoende ruimte om berichten te plaatsen die niet per se actueel zijn maar wel interessant kunnen zijn voor je volgers én jouw product of dienst promoten. Een Virtuele Assistent kan hierover meedenken en de berichten voor je opstellen op basis van jouw input.

5. Schrijven en inplannen van berichten

Als je het goed wilt doen, moet je (bijna) dagelijks je social media bijhouden. Maar dat betekent niet dat je alles op het moment zelf moet plaatsen. De hierboven beschreven ‘basis content’ kan een Virtuele Assistent vooraf voor je klaarzetten in bijvoorbeeld Hootsuite zodat je je daar niet meer druk om hoeft te maken.

Je hoeft dus niet alles zelf te doen. Maar krijg je na het lezen van bovenstaande nog steeds bultjes in je nek? Begin er dan gewoon niet aan en verzin een andere manier om in de spotlights te komen …

Ook interessant voor je:

 

Reageer

Verder lezen