MailBlue vs. MailChimp: wat zijn de belangrijkste verschillen?

MailBlue vs. MailChimp: wat zijn de belangrijkste verschillen?

MailBlue vs. MailChimp, welk e-mailmarketingsysteem past het beste bij jouw bedrijf? Lees je onze blogs vaker, dan weet je dat we fan zijn van MailBlue. We schreven eerder al over dit e-mailmarketingprogramma en de vele voordelen ervan. Een ander bekend e-mailmarketingplatform is het internationale MailChimp. In dit blog leggen we uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen MailBlue en MailChimp.

Mail… watte?

Voordat je afhaakt vanwege alle vage termen, zullen we even antwoord geven op je belangrijkste vraag. Wat is een e-mailmarketingsysteem eigenlijk? En wat kun je ermee?

Met een e-mailmarketingsysteem als MailChimp of MailBlue kun je nieuwsbrieven en geautomatiseerde e-mails versturen om jouw marketingstrategie zo goed mogelijk te laten slagen.

Je kunt hiermee je bedrijf flink laten groeien én een band opbouwen met zowel bestaande als potentiële klanten.

De hoeveelheid mogelijkheden en functies hangt erg af van het soort systeem dat je gebruikt. Zo kun je met sommige programma’s naast nieuwsbrieven ook webinars geven en landingspagina’s ontwerpen. Andere systemen bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om campagnes te personaliseren, doelgroepen te segmenteren of je socialmediakanalen te verbeteren.

MailBlue vs. MailChimp

Het zou kunnen dat je al eens van MailChimp hebt gehoord. Dat is niet zo gek: MailChimp is een van de bekendste en meest gebruikte e-mailmarketingplatforms ter wereld. Het programma heeft veel functies en wordt veel gebruikt door grote organisaties. De uitleg en overige informatie is Engelstalig.

MailBlue is een relatief nieuwe speler op de markt. Het bedrijf is opgericht in 2017 en is aantrekkelijk voor kleinere bedrijven en zelfstandigen, omdat het systeem laagdrempelig en gebruiksvriendelijk is gemaakt. In MailBlue is alle informatie, inclusief de ondersteuning van de klantenservice, in het Nederlands. Er bestaat ook een Academy met filmpjes waarin alle functies stap voor stap worden uitgelegd.

Mocht je toch liever in het Engels willen werken, dan heeft MailBlue overigens ook een Engelstalige variant: ActiveCampaign.

MailBlue kosten vs. MailChimp kosten: gratis of betaald?

Een reden dat veel ondernemers in aanraking komen met MailChimp is dat dit programma een gratis versie heeft waarmee je al snel een simpele nieuwsbrief kan versturen. Dit is natuurlijk aantrekkelijk als je net begint met e-mailmarketing voor je bedrijf. Je kunt met MailChimp goed de basisprincipes ontdekken. Maar als je echt verder aan de slag wil met e-mailmarketing, dan biedt de gratis versie van MailChimp net te weinig opties. Je bent dan aangewezen op de betaalde pakketten, die behoorlijk in de kosten kunnen lopen.

MailBlue heeft alleen betaalde versies (afgezien van de gratis proefperiode van twee weken). Daar staat tegenover dat je met het ‘Lite’ pakket van 9 euro per maand (bij 500 contacten) meteen enorm veel mogelijkheden tot je beschikking hebt. In de praktijk merken wij dat dit pakket voor beginnende e-mailmarketeers genoeg te bieden heeft en dat ondernemers zelden over hoeven te stappen naar een duurdere variant.

MailChimp vs. MailBlue: verschillen in functies

Over het algemeen kunnen we, kort door de bocht, zeggen dat MailBlue hoog scoort op gebruiksgemak dankzij de taal (Nederlands), de uitleg, de relatief lage kosten en de laagdrempeligheid van het programma.

Daarnaast zijn er verschillen in functies. Wat kun je bij MailBlue wel, wat je mij MailChimp niet kan? Dat zullen we hieronder uitleggen aan de hand van een aantal voorbeelden. Er zijn nog veel meer functies, maar we lichten de belangrijkste eruit.

Aantal lijsten

Bij MailChimp heb je de mogelijkheid om maar één lijst aan te maken, bijvoorbeeld voor ‘nieuwsbrief’. Voor een ander doel, zoals ‘winactie’, kun je dan geen aparte contactenlijst aanmaken. Wil je een onbeperkt aantal lijsten kunnen maken, dan zit je meteen vast aan het duurste pakket van 324 euro per maand.

Bij MailBlue daarentegen krijg je bij het goedkoopste pakket al meteen een ongelimiteerd aantal lijsten. Voor verschillende doeleinden kun je dan dus verschillende contactenlijsten aanleggen. Handig!

Automatiseringen

Zowel in MailChimp als in MailBlue kun je met automatiseringen werken. Dit betekent dat mensen die zich inschrijven voor een bepaalde lijst automatisch mails en follow-ups krijgen. Die hoef je dan dus niet handmatig te versturen en dat scheelt enorm veel tijd.

Het verschil is dat je bij MailBlue veel beter te zien krijgt welke stappen je contacten doorlopen als ze zich inschrijven, dankzij een duidelijke funnel die het programma toont. Dit is bij MailChimp omslachtiger: de aftakkingen binnen de funnel zijn niet goed inzichtelijk gemaakt. Hierdoor kun je niet direct zien welke ‘reis’ je contacten afleggen.

Templates

Daarnaast is er bij MailBlue veel meer mogelijk als het gaat om automatiseren. Je kunt in het programma uitgebreide mailfunnels maken, met wachtstappen en verschillende ‘paden’ die je contacten afleggen.

MailBlue levert voor zogeheten automations standaard 250 templates aan. In deze templates is door MailBlue al helemaal uitgedacht hoe je een mailfunnel in elkaar kan zetten. Stel dat je bijvoorbeeld nog niet zo goed weet hoe je een automatisering moet indelen die mails stuurt na een webinar, of de betrokkenheid van je contacten meet of welkomstmails stuurt naar elk nieuw contact op je maillijst, dan is zo’n template ideaal om mee te beginnen.

Een template geeft je een fijn framework dat je helemaal kan personaliseren en indelen voor jouw bedrijf.

Segmenteren

Naast de templates die MailBlue biedt, kun je automatiseringen ook zelf uitdenken. Ook hiervoor biedt MailBlue meer mogelijkheden dan MailChimp. Stel: je wilt dat er automatisch een mail wordt gestuurd naar iemand die op je website wél een kijkje heeft genomen op de salespagina, maar nog geen product heeft gekocht. Je kunt dit soort contacten scheiden van andere bezoekers op je website. Dit heet segmenteren.

Bij segmenteren deel je contacten dus in op bepaalde voorwaarden. Dit kan van alles zijn, zoals tags of (koop)gedrag.

Staat een persoon wel of niet op de nieuwsbrieflijst? Heeft hij/zij wel of geen aankoop gedaan? Heeft je contact de laatste nieuwbrief wel of niet geopend?

Door contacten op deze manier te segmenteren, kun je hele specifieke doelgroepen creëren, die je vervolgens gericht en persoonlijk kan gaan mailen.

Formulieren

In een e-mailmarketingprogramma kun je formulieren aanmaken om e-mailadressen en andere gegevens van je bezoekers te verzamelen. Je plaatst zo’n formulier bijvoorbeeld op je website. Bezoekers kunnen zich dan inschrijven voor je nieuwsbrief, een webinar of ze kunnen bijvoorbeeld een gratis e-book downloaden.

Ook bij deze functie scoort MailBlue weer in het gebruiksgemak: je kunt met dit systeem niet alleen formulieren, maar ook hele landingspagina’s maken in jouw eigen huisstijl. Bovendien kun je bij MailBlue onbeperkt formulieren aanmaken en bij MailChimp maar één per lijst. Tenzij je dus weer kiest voor een duurder pakket.

Aantal contacten

Een ander verschil tussen MailChimp en MailBlue is de manier waarop het aantal contacten wordt geteld. MailChimp telt elk e-mailadres als één contact. Als één persoon op drie lijsten staat ingeschreven, dan telt MailChimp dat als drie contacten.

MailBlue pakt dat anders aan. Daar worden de contacten gefilterd en telt één e-mailadres dat op verschillende lijsten staat ingeschreven ook daadwerkelijk als één contact. Aangezien de betaalde pakketten zijn afgesteld op het aantal contacten dat je hebt, zul je bij MailChimp al veel sneller toe zijn aan een duurder pakket.

We hopen in dit artikel te hebben laten zien dat MailBlue wat ons betreft uitstijgt boven MailChimp. Wil jij vandaag nog beginnen met MailBlue? Schrijf je dan in voor een gratis proefaccount.

*Dit artikel bevat affiliate links. We gebruiken alleen affiliate links van bedrijven waar we zelf helemaal achter staan. Klik je op deze link, dan kost het jou niets extra.

 

Lees ook:

 

Reageer

Verder lezen