Haal meer uit je e-mailmarketing met deze optimalisatietips

Haal meer uit je e-mailmarketing met deze optimalisatietips

Goede e-mailmarketing realiseer je niet door in vijf minuten snel een tekst die spontaan in je opkomt op digitaal papier te zetten. Makkelijk is het zeker, maar doordacht is het niet helemaal. En daar laat je kansen liggen! Het maken van een goede nieuwsbrief vergt werk, onderzoek en optimalisatie. Wil jij een nieuwsbrief maken die zijn doel bereikt? Meten is weten! Check deze conversietips om jouw e-mailmarketing te optimaliseren!

Houd je e-maillijst schoon

Stel bij e-mailmarketing kwaliteit boven kwantiteit. Je kunt beter 500 inschrijvingen hebben die zorgen voor een hoog open- en doorklikpercentage, dan 1.000 inschrijvingen die amper omkijken naar wat je hen stuurt. Kijk kritisch naar je inschrijvingen en verwijder bounce e-mailadressen (dit betekent dat de mail naar een volle mailbox of inactief mailadres is verstuurd), uitschrijvingen en mensen die bijvoorbeeld al een jaar je mails niet geopend hebben. Negatieve feedback (een lage open ratio) kan er namelijk voor zorgen dat je in de krochten van spamboxen van mensen verdwijnt. Zonde van de tijd die je in e-mailmarketing hebt gestopt, toch?!

E-mailmarketing valt of staat met een pakkende onderwerp regel

Hoe hoog is de open ratio van de nieuwsbrieven? Het eerste dat de ontvanger van jouw mailing ziet van jouw e-mailmarketing is de onderwerpregel. Het is de openingszin die moet prikkelen, je nieuwsgierig moet maken om verder te lezen en de lezer moet verleiden om de mail te openen. Het is een van de belangrijkste punten voor conversie optimalisatie van je nieuwsbrief. Maar hoe doe je dat? Er is helaas geen kant-en-klare formule die iedereen kan toepassen in zijn nieuwsbrief. Het belangrijkste is dat je je doelgroep leert kennen en aftast wat bij hen speelt, werkt en waarom ze zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Er zijn wél een aantal pakkende zinnen die je kunt verwerken in de onderwerpregel om het spel der verleiding te starten.

Trucjes en pakkende zinnen die je kunt gebruiken voor een goede openingszin in je nieuwsbrief:

  • Personaliseer: gebruik de voornaam van de ontvanger in je onderwerp regel.

“[voornaam], maak jij deze fouten nog in je nieuwsbrief?”

  • Geef een deadline: door een periode af te bakenen voor bijvoorbeeld een actie of inschrijfperiode trigger je de fear of missing out bij de ontvanger. Zelf wil je een korting ook niet missen toch?

“Hee [voornaam], je hebt nog maar 5 dagen om je aan te melden voor …”

  • Speel in op een vraag bij je doelgroep. Hoe goed ken jij je doelgroep? Een nieuwsbrief die trekt geeft antwoord op een vraag of pijnpunt bij je ontvangers.

“Zo kreeg ik binnen 3 maanden 2 keer zoveel klanten”

“Dit is mijn geheim voor meer volgers op Instagram.”

Zet je belangrijkste boodschap boven de vouw

Pak de aandacht van je lezer door je belangrijkste boodschap boven de vouw te zetten. Dit is het bovenste stuk van het bericht dat je in één oogopslag kunt lezen, zonder dat je verder hoeft te scrollen. Je hebt de lezer met je onderwerp regel verleid om de mail te openen, nu is het tijd om daarop door te bouwen. Voordat je de lezer verliest is het aan te raden je belangrijkste boodschap boven de vouw te plaatsen. Bouw daarop in je nieuwsbrief door en plaats tot slot een duidelijke call-to-action.

Voeg een duidelijke call-to-action toe

Het is zonde als je geen call-to-action aan je nieuwsbrief toevoegt. Je hebt de aandacht van een waardevol persoon uit je doelgroep. Tijd voor actie! Voeg een call-to-action in een opvallende kleur toe en speel met de anchortekst of tekst op de knop om te zien waarmee jij je doelgroep het beste verleidt.

Speel met het tijdstip van verzenden

Stuur jij nieuwsbrief standaard op vrijdag om 10:00 uur? Veel ondernemers blijven hangen op een door hen gekozen tijdstip, maar letten niet op het beste tijdstip voor hun mailing. Dit kan verschillen per doelgroep. Test wanneer mensen hem het beste openen: tijdens hun werkdag? In de ochtend? Avond? Of in het weekend? Stuur je nieuwsbrief op verschillende tijdstippen en dagen of een zet een A/B test op op verschillende dagen om antwoord op deze vraag te krijgen.

Blijf kritisch over je content

Hoe interessant is de nieuwsbrief die je stuurt? Als de conversieratio achterblijft en de mensen je brief niet helemaal lezen of niet doorklikken dan kan dit komen doordat de inhoud van je nieuwsbrief niet aansluit op de interesse van de lezer.

Meer weten? Check ook waarom MailBlue de beste e-mailmarketing software voor je bedrijf is en deze tips voor de inhoud van je nieuwsbrief.

Reageer

Verder lezen