Waarom webinars geven een effectieve marketingtool is

Waarom webinars geven een effectieve marketingtool is

Webinars zijn hot. Je wordt er mee doodgegooid. En dus wil jij ook webinars geven. Maar even serieus: webinars kunnen je veel opleveren. Buiten het feit dat het vrij eenvoudig en (tot op zekere hoogte) gratis is, kan een webinar je een hoeveelheid leads opleveren waar andere ondernemers jaloers op zijn!

Met webinars warm je potentiële klanten op. Je wijst geïnteresseerden op jouw product of dienst en laat zien dat je een expert bent. Nog niet overtuigd? Wij geven je nog 9 redenen om webinars te geven.

1. Webinars geven is eenvoudig en goedkoop

Zeker als je nog niet zoveel deelnemers hebt, zijn er diverse systemen die je gratis kunt uitproberen of tegen een redelijke prijs per maand. De techniek is vaak ook vrij eenvoudig. Natuurlijk moet je het webinar promoten, mails klaarzetten en je presentatie voorbereiden. Maar buiten de tijd die dat je kost, zou het geven van een webinar geen probleem moeten zijn als je het verhaal dicht bij jezelf houdt.

2. Je hebt geïnteresseerde luisteraars

Netwerken doen wij allang niet meer. Buiten het feit dat het veel tijd kost, hebben wij niet het idee dat mensen echt in ons geïnteresseerd zijn. Als je een webinar geeft over een onderwerp dat voor jouw doelgroep belangrijk is, dan weet je vooraf dat inschrijvers geïnteresseerd zijn. Ze willen meer informatie over het onderwerp om er wellicht later iets mee te doen. Het zijn dus potentiële klanten.

3. Een webinar is gratis voor deelnemers

In Nederland zijn we dol op ‘gratis’. Dus als er ergens iets gratis te halen valt, zijn we er als de kippen bij. Zo ook bij jouw webinar (mits je een goed verhaal hebt). Omdat het de deelnemers weinig tijd kost, is een webinar voor hen een mooie kans om op een vrijblijvende manier hun kennis te vergroten.

4. Een webinar is interactief

Als je een goed verhaal hebt en jezelf blijft, wek je vertrouwen bij de deelnemers. Je biedt waardevolle informatie en stelt je kwetsbaar op door live uit te zenden en ter plekke vragen te beantwoorden. Dat maakt een webinar meteen interactief. Je kunt bijvoorbeeld ook mensen persoonlijk aanspreken, iets wat deelnemers altijd waarderen. Ze krijgen het gevoel (en het is ook zo) dat je echt contact met ze legt.

5. Je komt on top of mind

Je doet je verhaal persoonlijk en neemt de deelnemers mee in jouw beleving. Reken maar dat je in hun achterhoofd zit als ze daarna met jouw onderwerp aan de slag gaan.

6. Je kunt webinars gebruiken als verkoopkanaal

De basis van je webinar is een goed verhaal met waardevolle content. Maar webinars geven doe je meestal niet voor Jan met de korte achternaam. Je pitcht dus nadat je je verhaal hebt gedaan een product of dienst. En die heeft natuurlijk een duidelijke link met datgene wat je verteld hebt.

7. Verschillende manieren van presenteren

Bij een webinar heb je verschillende mogelijkheden voor je presentatie. Je kunt jezelf laten zien en het verhaal vertellen alsof de mensen in een zaal zitten. Je kunt er ook voor kiezen om een powerpointpresentatie te tonen of een video. Ook combinaties zijn vaak mogelijk.

8. Groot bereik

Je hoeft geen duur zaaltje te huren met catering en andere zaken. Tegelijk is je bereik veel groter: iedereen met een internetverbinding kan kijken. En je kunt de opname keer op keer hergebruiken.

9. Je verzamelt gratis input en e-mailadressen

Mensen schrijven zich in met hun e-mailadres zodat je ze voortaan ook je nieuwsbrief en aanvullende mailings kunt sturen. Tijdens een webinar hoor je van potentiële klanten waar ze tegenaan lopen, wat hen bezighoudt en waar ze ondersteuning bij nodig hebben. Dit geeft je inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep. Informatie die jij kunt gebruiken om je producten en diensten te verbeteren!

Software voor webinars
Veelgebruikte systemen zijn GoToMeeting, Clickmeeting en WebinarJam. Alle drie met hun voordelen en beperkingen, afhankelijk van je budget. Google Hangouts is gratis en werkt ook goed. WebinarGeek is volledig Nederlands en zit heel eenvoudig in elkaar.

Geef jij al webinars? Heb je nog tips, laat het ons weten!

Ook interessant voor je:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

7 Reacties

  1. Annemieke Augusteijn

    Dank je wel voor dit artikel! Het heeft me direct aan het denken en vast later deze week aan het werk gezet 😉
    Groeten,
    Annemieke

  2. Thomas

    Leuk artikel heb je geschreven. Ik mis nog een groot voordeel van webinars: de uitgebreide statistieken die je na afloop van je uitzending, deelnemers en participatie hebt! Zo kun je met een webinar zien wie er gekeken heeft, hoelang er gekeken is en of ze bijvoorbeeld mee hebben gedaan aan pollvragen, enquetes of call to actions.

    Daarnaast kun je ook prima webinars tegen betaling aanbieden, denk bijvoorbeeld aan online cursussen. Hier willen mensen best voor betalen. Vaak zie je dan dat de eerste les gratis is, een soort introductie.

    Groet,

    Thomas
    OnlineSeminar

    • Noor - Virtual Heroes

      Hoi Thomas,

      Dankje! Je hebt helemaal gelijk, dat is zeker een heel groot voordeel. En mbt betaling; ik zie dat inderdaad veel gebeuren als promotie voor (online) producten/diensten.

      Groet, Noor

  3. Yolanda

    Als software kun je WebinaGeek nog toevoegen aan je lijstje. Een Nederlandstalig programma dat gebruik maakt van de techniek van Google Hangout. Gebruik het zelf ook en is erg gebruiksvriendelijk. Groetjes Yolanda

    • Yolanda

      WebinaGeek = WebinarGeek
      Typefout, grrr. Anders kun je het nog niet vinden :=)
      Heb geen aandelen hoor, maar het is een mooi programma..

    • Noor - Virtual Heroes

      Hoi Yolanda,

      Dankje. Ik ken het programma en heb ook al paar keer contact met ze gehad. Ik ga WebinarGeek toevoegen!

      Groeten, Noor

Reageer

Verder lezen