Dit is dé reden waarom je begint met een betrokkenheidsautomation wanneer je aan de slag gaat met jouw e-mailmarketing
Voel jij je nog niet helemaal thuis in e-mailmarketing, maar wil je hier graag mee aan de slag? Dan is dit blog over de betrokkenheidsautomation een goede eerste stap. Je kunt met e-mailmarketing namelijk heel veel bereiken voor jouw onderneming, maar als je jouw basis niet goed weglegt, bestaat de kans dat je jezelf op lange termijn in de vingers snijdt. Dat wil je natuurlijk niet.
Wat is betrokkenheid?
Het woord wordt vaak rondgestrooid, maar als je je nog een beetje aan de globale zijlijn bevindt, kunnen we ons goed voorstellen dat je niet precies weet wat betrokkenheid is op het gebied van e-mailmarketing. Betrokkenheid wil zeggen dat jouw (potentiële klanten) regelmatig interacteren met jouw content. Of dit nu gaat om het bezoeken van je website, het reageren onder jouw social media posts of het openen van jouw e-mailcampagnes. Ze tonen interesse in wat je hen te zeggen hebt in plaats van dat ze het links laten liggen, en dat is nou net wat je nodig hebt om jezelf, je product of je dienst aan hen te kunnen presenteren.
Waarom is betrokkenheid zo belangrijk?
Het hebben van veel relaties op je lijst is tegenwoordig lang niet meer zo waardevol. Je hebt meer aan mensen die daadwerkelijk betrokken zijn dan mensen die je e-mail niet eens openen. Oftewel: we willen kwaliteit boven kwantiteit. We hebben te maken met steeds strenger wordende spamfilters, wat het des te belangrijker maakt dat je goed scoort vanuit je e-mailprogramma.
Goed scoren betekent het hebben van een hoge openingsratio, en met andere woorden dus een hoge betrokkenheid. Het heeft geen zin om relaties aan te houden die jouw e-mails alleen nog maar gebruiken als duim training door ze direct de prullenbak in te swipen. Zorg er daarom voor dat je deze bij het vuil zet zodat ze geen negatieve invloed kunnen uitoefenen op jouw openingsratio. Dit is waar automated marketing om de hoek komt kijken. Lees meer over automated marketing in dit blog.
Hoe creëer je betrokkenheid?
Als ondernemer ben jij hoogstwaarschijnlijk van (terechte) mening dat jij jouw doelgroep iets te bieden hebt. Een belangrijke factor hierin is dat je blijft waarborgen dat de content die je hen voorschotelt dan ook daadwerkelijk is waar zij naar op zoek zijn. In plaats van dat je iets schrijft omdat jij het wilt delen, ga je onderzoeken waar de behoefte van je doelgroep ligt. Naar welke informatie zijn zij op zoek? Wat voor titel zorgt ervoor dat ze hun ogen niet meteen op de volgende inkomende mail wenden? Wanneer kun je jouw e-mailcampagnes het beste versturen, kijkend naar de actieve uren van jouw doelgroep?
Je moet je doelgroep dubbel en dwars kennen voordat je op de juiste manier in kunt spelen op het gedrag. Natuurlijk kun je jouw e-mailcampagnes aanpassen op basis van gemeten resultaat, maar het is wel verstandig om een helder beeld te hebben voordat je begint. Alleen zo creëer je goede, passende content voor jouw doelgroep.
De eerste automation die je écht moet maken
Wanneer je begint met het opzetten van automations voor jouw e-mailmarketing is er één automation die je ab-so-luut niet wilt vergeten: de betrokkenheidsautomation. We kunnen ons voorstellen dat je het liefst als een razende aan de slag wilt met je campagnes voorzien van content, maar we vragen je een stapje terug te nemen. Je wilt namelijk weten of de content die jij straks vol enthousiasme met je doelgroep gaat delen, ook echt haar doel bereikt. Het is haast niet mogelijk om deze informatie met terugwerkende kracht op te halen vanwege de tijd die je nodig hebt om deze data te verzamelen. Houd daar dus rekening mee! Mocht je nog zoekende zijn naar een sterk e-mailmarketing systeem, dan raden we je graag MailBlue aan. Zelf maken we ook gebruik van MailBlue bij onze klanten en we zijn er enorm over te spreken (voor de goede orde: dit zijn affiliate links waar we voor 200% achter staan).
In deze betrokkenheidsautomation ga je de betrokkenheid volgen aan de hand van een zelfgekozen frequentie en duur. Indien mensen dan voor een bepaalde tijd niet meer betrokken zijn geweest, kun je ze automatisch laten uitschrijven zodat zij jouw mailings niet langer kunnen ontvangen en daarmee ook je lijst niet bevuilen. Laat ze maar lekker andere onzin wegswipen in plaats van jouw kostbare mailings.
De (mogelijke) stappen van een betrokkenheidsautomation
Door middel van automated marketing kun je mensen een betrokken tag meegeven wanneer ze jouw mail openen, je website(s) bezoeken of bijvoorbeeld een formulier invullen. Ze behouden deze tag totdat er een periode verstrijkt (bijvoorbeeld 3 maanden) van inactiviteit. Op dat moment geef je ze de niet betrokken tag en verwijder je de betrokken tag. Wanneer ze dan vervolgens nog eens 3 maanden (6 maanden in totaal) niets van zich laten horen, kun je de niet betrokken tag vervangen door een langdurig niet betrokken tag. Verdubbelt die inactiviteit zich dan nog eens met 6 maanden? Dan geef je deze mensen een definitief niet betrokken tag mee en worden ze, volledig geautomatiseerd, verwijderd. Laten ze hun gezicht tussendoor toch nog even zien doordat ze bijvoorbeeld je website opnieuw bezoeken of wel een mail openen? Dan worden ze automatisch weer gekenmerkt als betrokken en krijgen ze dan ook deze tag mee.
Het voorbeeld hierboven is zoals we het noemen, slechts een voorbeeld. Je kunt zelf alle periodes en etappes zo gek maken als je zelf wilt! De vrijheid die je krijgt met het automated marketing systeem van MailBlue is nou precies wat het zo leuk maakt.
MailBlue geeft haar template helemaal bloot
Het handige aan MailBlue is dat zij een uitgekleed template aanbieden die je kunt gebruiken om deze betrokkenheidsautomation op te zetten. Als je dus een beetje moeite hebt om hier je eigen weg in te vinden, kun je dat in elk geval als basis gebruiken. Voel jij je al wel helemaal klaar om compleet los te gaan met allerlei creatieve tags en begint je hoofd al te kietelen met ideeën waarmee jij jouw relaties betrokken houdt? Dan mag dat natuurlijk ook. 😉
Maak slim gebruik van jouw betrokkenheidsautomation
Juist doordat je nu zoveel inzicht hebt in hoe betrokken jouw doelgroep is, kun je daar ook slim op inspelen! Het kan bijvoorbeeld leuk zijn om mensen die in slaap zijn gesukkeld weer even wakker te maken met een verrassende, onderscheidende mail wanneer je merkt dat de betrokkenheid daalt.
Een van onze klanten deed dit door een heractiveringsmail toe te voegen aan het proces, waarbij mensen een product dat normaal € 50,- kostte, tijdelijk voor € 1,- konden kopen. Het onderwerp van deze mail was vlijmscherp en duidelijk, wat meteen een hogere openingsrate teweeg bracht. De betrokkenheid keerde terug en mensen kochten het product. Het mooiste resultaat van deze heractiveringsmail? Door deze unieke kans aan te bieden, heeft het veel mensen gemotiveerd om naast deze aanbieding binnen 12 weken ook nog andere producten aan te schaffen, wat het aanbod lucratief maakte.
Ben jij er klaar voor?
De volgende stap is geheel aan jou. Ga jij voor het standaard MailBlue template, of ben je al druk bezig met een lijstje schrijven van zelfbedachte tags die je wilt toevoegen aan jouw betrokkenheidsautomation? Of… ga je toch eerst (eigenwijs) voor het inhoudelijke werk en lees je dit blog over een paar maanden nog een keer? 😉
Meer lezen over stappen die jij kunt ondernemen om jouw online marketing te versterken?