Social media & SEO: de huidige marketingtrends
Marketingtrends social media
Social commerce: het nieuwe online shoppen
Je kent het wel… je ziet iets leuks voorbijkomen op social media en denkt: JA, dat wil ik! Een van de krachten van social media is natuurlijk dat het ons ontzettend kan beïnvloeden. Zo ook op ons koopgedrag.
Verschillende social media platformen hebben hier goed op ingespeeld, waardoor je nu direct via social media (geadverteerde) producten kunt shoppen. Een ware marketingtrend, die ook wel ‘social commerce’ wordt genoemd. Instagram heeft bijvoorbeeld al een tijdje de shopping functie aanstaan, waarbij je direct naar de productpagina kunt gaan om het betreffende item regelrecht in je winkelmandje te droppen. Binnen enkele minuten heb je afgerekend. Hoppa!
Wat is TikTok Shopify?
TikTok heeft ook niet stilgezeten en heeft een koppeling ontwikkeld met Shopify. Mocht je TikTok nog niet kennen: dit is het meest groeiende social media platform van dit moment en draait vooral om het maken van creatieve video’s. Met zo’n 800 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld, is het niet gek dat merken en marketeers dit platform ontzettend interessant vinden. Een enorme kans! TikTok kan dus niet achterblijven en heeft ook een shopping functie toegevoegd aan hun platform.
Diversiteit in beeldcommunicatie is key
Vandaag de dag leven we in een cancelcultuur. Dit heeft natuurlijk voor- en nadelen. Een van de voordelen en ontwikkelingen hiervan is dat er nu een enorme diversiteit is in beeldcommunicatie. Als merk kun je tegenwoordig niet meer enkel in ‘standaard’ beelden communiceren. Dit houdt in: laat diversiteit zien in huidskleuren, figuren, geslachten, jong en oud. Iedereen hoort erbij en dat mag zeker uitgedragen worden.
Laat je deze diversiteit niet zien in je online communicatie? Dan is er een kans dat dit wordt opgepikt en je dus gecanceld wordt ;-). En geloof ons: dat wil je echt voorkomen. Zie het als afgewezen worden… dat wil je toch niet?
Professionals op social media
De content op social media wordt steeds professioneler. Met name de video’s die voorbijkomen. Met de opkomst van TikTok en Reels op Instagram is er voor iedereen de mogelijkheid om een video editor te worden. De platformen maken het ons namelijk heel gemakkelijk om leuke, creatieve content te plaatsen. Yes!
Toch zien we dat deze video’s steeds professioneler worden en je niet meer wegkomt met slecht gemonteerde Reels. Alles moet kloppen: de beelden moeten van hoge kwaliteit zijn en ze moeten precies op de maat van de muziek gemonteerd zijn. Anders scoort het niet. Krijg je hier spontaan zwetende handjes van, omdat je misschien nog niet zo bekend bent met TikTok en Reels? No worries! We begrijpen dat de lat erg hoog ligt, maar eigenlijk moet je het gewoon gaan doen! Trek je stoute schoenen aan en pak je camera bij de hand. Je eerste video’s hoeven echt niet perfect gemonteerd te zijn. Het is ontdekken, spelen, uitproberen en misschien wel falen en hiervan leren. Ook dit gaat met vallen en opstaan. En onthoud: humor maakt een hoop goed ;-).
SEO trends
Video reviews zijn een ding!
Aansluitend op de video content die steeds professioneler wordt, gaat video ook een grotere rol spelen in reviews. In China worden reviews bijna niet meer schriftelijk gegeven, maar alleen via video. Dit is best logisch, want als gebruiker van een product kun je direct laten zien hoe het product eruitziet en waar je wel of niet tevreden over bent. De reviews zijn veel gedetailleerder en je kunt vaak direct inschatten of je de recensent betrouwbaar vindt of niet. Hieruit kun je als potentiële consument dus een beter oordeel vellen over het product.
Het verzamelen van goede reviews over jouw product of dienst is super belangrijk. Dit draagt namelijk bij aan een betere SEO en zal jouw potentiële klant positief beïnvloeden bij de customer journey. Woehoe! Dat is wat we willen!
SEO in de customer journey? Ja dat kan!
De customer journey
Heb jij de customer journey van jouw klanten in kaart gebracht? Wanneer je dit doet krijg je een mooi overzicht van hoe je jouw klanten aan jouw product of dienst bindt. Wanneer wij de customer journey onder de loep nemen voor onze klanten, focussen wij ons vooral op e-mailmarketing. Via automations (ook wel funnels genoemd) proberen wij ervoor te zorgen dat de klanten van onze klanten zich aan het merk binden en overtuigd raken van het feit dat het product of de dienst écht bij hen past.
SEO in emailmarketing
Maar heb je er weleens aan gedacht om SEO in e-mailfunnels te verwerken? Door middel van een zoekwoorden onderzoek kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt. Het kan zijn dat je tijdens dit onderzoek even met je neus op de feiten wordt gedrukt en blijkt dat jouw doelgroep helemaal niet zoekt op de termen die jij aanhaalt op je website en in mails.
Oeps! Maar maak je geen zorgen…
In een automation kan je even een ‘uitstapje’ maken naar de zoekwoorden die jouw doelgroep wel gebruikt. Hierdoor voelt de doelgroep zich gehoord en gezien. Vervolgens kun je ze introduceren met hetgeen wat jij te bieden hebt. En dat lijkt dan natuurlijk verdacht veel op waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn!
Meer weten over SEO en hoe jij je content kunt optimaliseren voor een betere vindbaarheid in Google? Bekijk dan onze SEO tips voor beginners.
Welke huidige marketingtrends vind jij helemaal geweldig?
Ben je benieuwd naar wat de marketingtrends van voorgaande jaren waren? Lees dan deze artikelen: