Te weinig uren in een dag? Dat denk je maar!

Te weinig uren in een dag? Dat denk je maar!

Rennend van afspraak naar afspraak. Ik moet nog even dit! Of dat! We zijn allemaal druk, druk, druk. Gek opkijken als een collega net een paar minuten te laat binnen komt rennen doen wij al lang niet meer. We hebben er allemaal vaak genoeg ook last van.

Druk zijn kan fijn zijn. Zeker als je ervan houdt om lekker bezig te zijn en als je helemaal niks hebt met stilzitten. Er is als ondernemer echter wel een soort van balans die je moet nastreven. Je loopt namelijk makkelijk het risico om jezelf voorbij te lopen. Een bekend probleem van deze tijd en beroepsziekte nummer één is een burn-out. We willen allemaal heel veel en we hebben altijd te weinig tijd.

Wat wij hebben geleerd in de afgelopen jaren is dat het druk hebben geen feit is. Het is enkel een perceptie op tijd, jouw perceptie. Je hebt te weinig tijd om te doen wat jíj wil doen.

Je kunt je taken in principe in 4 categorieën verdelen, om een betere kijk te krijgen op je leven en hoe jij je tijd het beste kunt verdelen.

 

  • Belangrijk én urgent

Er zijn dingen in het leven die héél belangrijk zijn, echt urgent. Die moeten liever gister dan vandaag gebeuren.

  • Belangrijk

Er zijn ook een hoop dingen die belangrijk zijn maar waar geen tijdsdruk achter zit. Dingen die je bijvoorbeeld verder kunnen helpen groeien in je business zoals het verbeteren van je

Social Mediastrategie of het bekijken van je processen. Doe je alles wel zo efficiënt mogelijk? Dit soort dingen zijn wel belangrijk, maar er hijgt geen deadline in je nek.

  • Belangrijk maar niet urgent

Er zijn ook dingen die als urgent aanvoelen, maar dat niet zijn. Je wilt bijvoorbeeld nú dat programma op tv zien, of dat boek uitlezen. Je wilt zoiets op zo’n moment heel graag, maar is het ook urgent? Nee, als je er vanaf een afstand eerlijk naar kijkt is dat het vaak niet.

  • Niet belangrijk

Je hebt natuurlijk ook dingen die je doet of wilt doen in je leven die helemaal niet belangrijk zijn. Om dan toch in de tv-categorie te blijven; een soap of lekker filmpje. Dat zijn dingen op je lijst die, wanneer je het druk hebt, al snel zullen wegvallen.

 

Als je heel eerlijk bent kun je waarschijnlijk alles wat je doet, businesswijs, in deze vier kwadranten indelen. En als je dat doet zul je zien dat je de helft van je taken kan skippen. Wij zeggen niet dat je alle onbelangrijke en niet urgente dingen moet laten liggen, maar je krijgt op deze manier wel een andere kijk op tijdsdruk. Je hoeft heus niet altijd meteen op je mailtjes van je klanten te reageren. Laat het eens een dagje liggen. In onze ervaring krijg je de dag erna vaak een mailtje dat het probleem al is opgelost, zónder jouw moeite en tijd. 😉

 

Ook interessant voor je:

Verder lezen