Hoe je met gratis geld kunt verdienen

Hoe je met gratis geld kunt verdienen

Alleen voor niets komt de zon op, toch? Bij gratis dingen denk je al gauw dat er ergens een addertje onder het gras zit, en al helemaal als het gratis dingen op het internet zijn. Toch word je op websites van ondernemers bijna doodgegooid met gratis weggevertjes. En om in de spreekwoorden te blijven: een gegeven paard moet je toch niet in de bek kijken?

Wat zijn weggevers?

Freebies, giveaways, weggevertjes. Hoe je ze ook wil noemen, het betekent eigenlijk maar één ding: GRATIS! Het zijn cadeautjes waarmee ondernemers hun kennis gratis delen. En dat kan op allerlei manieren en met allerlei middelen. Een gratis webinar, een artikel, een test, een stappenplan, een ebook, een podcast of zelfs een hele gratis online cursus. Wij hebben het allemaal gezien.

Waarom een gratis weggever aanbieden?

Waarom zou jij, als ondernemer, jouw expertise en kennis gratis aanbieden? En zeker als je voor deze kennis ook betaald kan worden. Nou? Omdat het werkt.

Gratis is niks nieuws, we kennen deze truc al lang. Zie het als het gratis blokje kaas dat je krijgt bij de marktkraam. Alleen is in dit geval de ‘kaas’ jouw kennis, en de ‘marktkraam’ jouw website. Een voorproefje voor wat jouw potentiële klant nog meer van jou kan verwachten.

Voorproefje van jouw expertise

Een gratis weggever is dus als het ware een soort kennismaking met jou en je dienst of product. Je trekt de aandacht en je triggert potentiële klanten om meer aankopen bij jou te doen. Als deze klant later denkt aan jouw dienst of product, dan sta jij automatisch al in zijn geheugen geprint. Hij kent jou of je dienst al een beetje, wat ervoor zorgt dat de drempel veel lager ligt om je hiervoor te benaderen.

Met e-mailmarketing mensen binden

Maar nog veel beter is het volgende punt. In veel gevallen krijg je alleen toegang of beschikking tot een gratis weggever in ruil voor je e-mailadres en je naam. Zo kun je als ondernemer de mensen die zich aanmelden voor je weggever automatisch op een mailinglijst zetten (houd hierbij wel rekening met de AVG!). Vanaf dit moment kun je met e-mailmarketing beginnen en deze abonnees echt aan je binden.

Zorg er dus voor dat je gratis weggever op maat is gemaakt voor jouw ideale klant. Het is een eenvoudige manier om zo de aandacht te trekken en door middel van follow up mails die aandacht te behouden. En merk je nou dat je nieuwe abonnee niet gediend is van jouw mailtjes? Dan is dat ook geen probleem, want dan was dat waarschijnlijk niet jouw ideale klant.

Dus, nu we het er toch over hebben… Heb jij ons gratis ebook al gedownload? 😉

Ook interessant voor je:

Verder lezen