Tips om je doelgroep te bepalen en te definiëren

Tips om je doelgroep te bepalen en te definiëren

Je doelgroep bepalen lijkt simpel, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Veel ondernemers denken dat het verstandig is om een zo’n groot mogelijk publiek aan te spreken. Dat lijkt logisch, want meer kans op klanten toch? Uit ervaring kunnen wij je vertellen dat dit niet altijd de beste strategie is. Hoe specifieker je je doelgroep vormgeeft, hoe meer kans op echte klanten.

Segmenteer je doelgroep op waarden

Het is lang niet meer voldoende om alleen op demo- en geografische criteria te segmenteren. Mark Rutte en darter Raymond van Barneveld komen bijvoorbeeld beide uit Den Haag en zijn beide in 1967 geboren, maar of zij dezelfde behoefte hebben? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. De waarden die ten grondslag liggen aan hun gedrag zijn compleet verschillend. Het zijn de waarden die hun gedrag bepalen en niet de plaats waar ze wonen of hun leeftijd.

Segmenteren op waarden zorgt ervoor dat je de drijfveren, gedrag en normen van je doelgroep achterhaalt en daarop kunt inspelen. Maar ‘Hoe bepaal je een doelgroep aan de hand van waarden’? hoor ik je denken. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Met een beetje deskresearch kun jij jouw doelgroep op basis van waarden segmenteren.

Je hebt als ondernemer al vaak een beeld van een doelgroep in je hoofd. Welke waarden en levensstijl passen daarbij? Je kunt een lijst met waarden gebruiken als houvast om je doelgroep te bepalen of handig gebruik maken van de samengestelde leefstijl groepen van verschillende onderzoeksbureaus zoals Motivaction. Zij beschrijven zeer uitgebreid 8 verschillende leefstijl groepen op basis van waarden, ambities, maatschappelijke en politieke voorkeur en sociale relaties.

Bepaal een ijkpersoon

Het is goed om vervolgens jouw gesegmenteerde doelgroep smoel te geven. Dit kun je doen door een ijkpersoon of persona te visualiseren. (Tip van flip: Canva is ideaal hiervoor) Een ijkpersoon geeft in één oogopslag een goed (sfeer)beeld van jouw doelgroep op basis van de belangrijkste waarden. Naast beeld beschrijf je kort de belangrijkste waarden en enkele demo- en geografische kenmerken want die geven je in de volgende stappen meer richting.

Beschrijf de Pain en Gain

Segmentatie CHECK. Ijkpersoon CHECK. Wil je écht alles uit je doelgroep halen? Achterhaal dan de pain en gain van je doelgroep door ze het hemd van het lijf te vragen. De gain is de behoefte die je doelgroep heeft en de pain is de onmogelijkheid om die behoefte ook daadwerkelijk te bevredigen. Aan jou de taak om de pain op te lossen door in te spelen op de gain met jouw product of dienst.

Wil je hulp om jouw gespecificeerde doelgroep te bereiken? Dan ondersteunen wij je graag om ze online te bereiken!

 

 

Reageer

Verder lezen