Dit zijn de (online) marketing trends voor 2020

Dit zijn de (online) marketing trends voor 2020

Zo aan het begin van 2020 maken we niet alleen voor onszelf goede voornemens, maar nemen we ook de zakelijke en online trends en voorspellingen voor dit jaar eens goed onder de loep. Waar kunnen we onszelf verbeteren? Wat moeten onze klanten weten? De ontwikkelingen op het gebied van social media, SEO, content en e-mailmarketing gaan razendsnel. We hebben een aantal belangrijke online marketingtrends voor je verzameld in deze blog! Buckle up, want 2020 heeft een hoop in petto voor je!

Personalisatie & merkbeleving

Consumenten zijn de afgelopen jaren flink verwend met gepersonaliseerde content en dit zal in 2020 niet anders zijn. Ook wat betreft advertenties blijken gepersonaliseerde ads of ads die aansluiten op de behoefte van de gebruiker effectiever te zijn dan traditionele reclame die niet heel gericht een bedrijf, product of dienst probeert te promoten.

Kijk kritisch naar je content uitingen. Komen daar je identiteit en kernwaarden goed in naar voren? Neem je klant mee in je verhaal en bouw aan een band (lees ook onze tips over branding!). Zorg ervoor dat je content gericht is op je klanten en zoek de interactie op.

Een leuke manier om dit verder uit te bouwen is door het gebruik van bijvoorbeeld #internfluencers: je eigen enthousiaste collega’s die content delen over het bedrijf. Het lijkt een beetje alsof de internfluencer het gaat winnen van de externe influencer. Want:

  1.   Een externe influencer kost bakken met geld.
  2.   Ze verliezen langzaam hun geloofwaardigheid.

Je eigen medewerkers zijn daarentegen geloofwaardig, trots en overtuigend. Je geeft hiermee tevens ook een kijkje in de keuken mee wat weer aansluit bij de trend ‘transparantie’. 

Interactieve content

Bij interactieve contentmarketing ga je de interactie met je doelgroep aan door ze te laten deelnemen aan bijvoorbeeld een quiz of enquête. Een test of quiz slaat erg aan op platforms zoals Instagram en het publiek blijkt maar al te graag hun “persoonlijke” resultaat aan hun volgersbestand te willen tonen.

Voice search

Afgelopen jaar nam voice search door voice assistants zoals Siri, Google en Alexa al een vlucht. In 2020 zullen steeds meer mensen voice assistant gebruiken. Het is voorspeld dat in 2020 50% van de zoekopdrachten zal worden ingegeven door middel van voice search. Voor je SEO betekent dit dat het aan te raden is om je teksten te optimaliseren met “question keywords”. Een zoekopdracht wordt op de gesproken manier vollediger uitgesproken dan wanneer deze ingetypt wordt. Waar in getypte zoekopdrachten de term “social media trends 2020” veel hits zal hebben, zal in voice search eerder “wat zijn de social media trends voor 2020?” naar boven komen.

Customer loyalty

Je e-maillijst is goud waard en de ontwikkeling daarvan moet je ook in dit nieuwe jaar scherp in de gaten houden. Het belangrijkste is om je focus te leggen op het opbouwen van een kwalitatieve lijst met mensen die oprechte interesse hebben in wat je doet. Bouw verder aan automatiseringen, funnels en personalisaties om een band met deze betrokken (doel)groep op te bouwen en in te spelen op customer loyalty. Met e-mailmarketing haal je een waardevol persoon binnen die zomaar eens je klant kan worden. Loyaliteit van geïnteresseerden en huidige klanten mag je ook in 2020 niet over het hoofd zien, want het zijn waardevolle contacten die je meer (omzet) op kunnen leveren. Houd je lijst goed schoon om te voorkomen dat je in spamfilters terechtkomt en investeer in het leveren van meerwaarde. Bijvoorbeeld door mensen te trekken met kwalitatieve weggevers en het delen van je kennis.

SEO trends

 Op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) verandert er eigenlijk altijd wel wat. Het stopt niet bij het kiezen van de juiste zoekwoorden of het maken van een goede mobiele site. Tijd dus voor een update om je even bij te kletsen over de belangrijkste veranderingen.

 De BERT-update (niet die van Ernie, maar van Google) heeft een aantal nieuwe ontwikkelingen met zich meegebracht. Eén keer in de zoveel tijd herziet Google de “regels” waarmee pagina’s worden gewaardeerd en ingedeeld in de zoekresultaten. BERT staat trouwens voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers, maar betekent vooral dat (natuurlijke) taal beter begrepen wordt door Google en je minder aan de slag hoeft met het verwerken van gekke onleesbare zoekwoordencombinaties in teksten.

Een andere ontwikkeling die gaande is, is dat Google de bezoeker zo lang mogelijk in de zoekmachine wil houden. Daarom geeft het steeds meer informatie weer in de zoekmachine zelf en zijn SERPS belangrijk om een hoge positie te winnen (dit is het informatieblok of de FAQ die vaak al antwoord geven op je vraag in Google zelf).

We kunnen er veel technische vaktermen tegenaan gooien, maar het belangrijkste is vooral dat Google steeds slimmer is en zoekvragen nog beter weet te beantwoorden. Op kwaliteit focussen in je content is daarom belangrijker dan ooit!

Video is de nieuwe standaard

In 2020 kunnen we niet meer om video heen. Wereldwijd kijken we 1 miljard uur aan video’s PER DAG! Holy moly. Maar als je eens nagaat is dat helemaal niet zo gek. Dagelijks scroll je door social media waar je video’s tegenkomt, je kijkt een serie op Netflix, een vlog op Youtube en je zoekt nog even een instructievideo op.

Je klanten doen het, dus jij moet er als ondernemer ook aan geloven. Onderzoek daarbij hoe video past bij jouw merk, kernwaarden en strategie, want als kip zonder kop video’s maken heeft natuurlijk ook geen zin.

Video’s zijn ook prima om in te zetten als advertenties. Via Youtube, Instagram stories en zelfs op Pinterest kun je deze plaatsen.

En dan hebben we ook nog TikTok. Je zult het vast eens tegen zijn gekomen (als je kinderen raar gebarend over straat ziet lopen: TikTok), maar wat is het nu eigenlijk? Het was de hit van 2019 waarbij je korte video’s kunt delen. Je kunt het zo creatief maken als je zelf wilt. Je kunt dansen, lipsyncen of korte shots maken van allerlei activiteiten. Via de discovery-feed bereik je veel mensen zonder zelf al te veel volgers te hebben. Maar de vraag is natuurlijk: is dit interessant genoeg voor jouw business?

TikTok wordt momenteel voornamelijk gebruikt door tieners. Maar het zou net als Instagram zo maar kunnen dat die leeftijdrange zich in de toekomst uitbreidt. En dan wil je wel vooraan staan natuurlijk! Mocht je deze (jonge) doelgroep willen bereiken, dan is TikTok sowieso een interessant social media kanaal om naar te kijken dit jaar!

Het is al mogelijk om via TikTok te adverteren en ook poppen de eerste influencerbureaus op die zich richten op influencermarketing via het kanaal. Hoe dan ook, goede mogelijkheden om zoveel mogelijk mensen in deze doelgroep (gericht) te bereiken.

Dat waren de trends van dit moment! Wil je meer online en business tips en ontdekkingen gedurende het jaar van ons zien? Via ons Instagram kanaal posten we regelmatig extra tips, inspiratie en trends voor ondernemers!

Reageer

Verder lezen