Wist je dat branding al eeuwenoud is? Veel eigenaren brandmerkten hun dieren vroeger om deze van elkaar te kunnen onderscheiden. Gelukkig is de betekenis vandaag de dag iets, eh, dier (en mens) vriendelijker! Wij hebben na het tekenen van ons contract bij Virtual Heroes (thank god) geen stempel ontvangen, maar proberen deze wel te drukken op alles wat we doen. Bij branding draait alles om het neerzetten van een sterk merk.
Wat is branding?
Eigenlijk willen we met branding een door ons gewenst beeld neerzetten, waarmee we onze identiteit laten zien en bouwen aan een connectie met onze doelgroep. Met branding positioneer je je merk in de markt. Een goede branding valt of staat met het uitschrijven van je merkpersoonlijkheid, belofte, kernwaarden, competenties, visie en missie en unique selling points. Oftewel: je weet van binnen tot buiten wie je bent als bedrijf en waar je voor staat.
Waarom zou je bezig zijn met branding?
Omdat het meer geld oplevert! Tenminste, op (langere) termijn. Door continue te communiceren met je doelgroep blijf je top of mind bij hen, leert de doelgroep je merk kennen en creëren mensen een voorkeur. Het is een manier om te bouwen aan een band én om op te vallen tussen al die posts die dagelijks Instagram worden opgeslingerd of updates die op LinkedIn geplaatst worden. Bouw aan herkenbaarheid en onderscheid je zo van je concurrenten.
Starbucks doet dit bijvoorbeeld top. Dagelijks wandelen er heel wat mensen de hippe koffietent binnen om een “seasonals special met slagroom” en een “Instagrammable cup” van €4,- te scoren. Van de huiselijke sfeer in de shop tot de vrolijk gedesignde cups tot de merchandise: het is een heel goed doordacht verwenmoment voor jezelf, waarin de missie (to inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time) altijd in het achterhoofd is gebleven. Of je een koffiefan bent of niet, je moet toegeven: dit hebben ze slim gedaan!
Waar kun je het in doorvoeren?
Branding draait dus niet alleen om het kiezen van een vrolijk logo en 3 primaire huisstijlkleuren. Er zijn heel wat punten waarop je doelgroep met je bedrijf in aanraking kan komen. Online zijn je website, social media kanalen, e-mail marketing, online advertising en plaatsingen op externe websites belangrijke contactpunten waar je met een goede branding pluspunten kunt scoren bij je doelgroep. Houd je kernwaarden dus scherp in gedachten wanneer je content op je site plaatst of een update geeft op Instagram. Door een consistent verhaal te vertellen, trek je je doelgroep aan en bouw je een band met ze op!
Bekijk ons Instagram account eens om te zien hoe wij dat doen. Heb jij je stempel al gedrukt op jouw bedrijf?