5 tips voor het maken van een content kalender

5 tips voor het maken van een content kalender

In een content kalender kun je alle content bijhouden en inplannen die je op je kanalen wilt plaatsen. Denk aan je nieuwsbrieven voor deze maand, je Instagram posts, LinkedIn updates en Pinterest pins. Het grootste voordeel van werken met een content kalender is dat het je veel meer structuur en overzicht geeft en het helpt consistent aanwezig te zijn en blijven op je online kanalen. Werk jij er al met één voor jouw bedrijf? Wij geven je 5 tips voor het maken en bijhouden van je content kalender!

1. Kies een content kalender tool die voor jou werkt

De basis van een goede content kalender ligt bij het kiezen van de juiste tool. En dan wel wat de juiste tool voor jou is! Een content kalender kun je in principe namelijk overal in bijhouden. Op papier, in Excel, Trello, Asana, Word. Kies een programma en vorm een systeem dat voor jou werkt, anders werk je er niet mee of laat je al je goede ideeën al gauw weer links liggen.

2. Bepaal het doel van je content

Heb jij je marketing doelen al goed voor ogen? Bepaal voordat je begint het doel van je content. Hoe wil je je doelgroep aanspreken? Wat wil je hen vertellen? Wat wil je dat ze gaan doen? Deze doelen kunnen je helpen bij het vaststellen van de thema’s die je wilt gaan bespreken in je content.

contentkalender

3. Maak een goede indeling

Maak een overzichtelijke content kalender, waarin in één oogopslag duidelijk is wat er wanneer op de planning staat, welke status de content heeft en wat je nog moet doen. Je kunt hier een vast social media template voor gebruiken. Ga je hem zelf maken? Let er dan op dat je in ieder geval de volgende zaken voor jezelf duidelijk kunt maken in de content kalender:

  • Wanneer verschijnt de content?
  • Om wat voor content gaat het? Een mail, blog, story, post, video of infographic?
  • In welke categorie valt de content? Werk je met thema’s? Verwerk deze ook in je kalender.
  • Op welk medium moet het bericht komen?
  • Wat is de insteek/het onderwerp van het bericht?
  • Wat is de caption van het bericht?
  • Is er al een afbeelding?
  • Is het bericht ingepland?

4. Voeg inhaakmomenten en thema’s toe

Vaak inspiratieloos over je content? Voeg belangrijke momenten alvast toe aan je kalender, zodat je niet vergeet in te spelen op feestdagen, seizoenen, mijlpalen en andere belangrijke actualiteiten die je graag wilt delen met je volgers! Daarnaast is houvast in de vorm van thema’s voor je content belangrijk in je strategie. Brainstorm op thema’s die aansluiten op jouw bedrijf en je diensten. Denk aan een wekelijkse tip voor Instagram, mindfulness of om een burn-out te voorkomen.

5. Werk vooruit

Een content kalender zorgt voor overzicht, maar ook voor een voorraad aan waardevolle content! Las een vast moment in voor een brainstorm en schrijf dan een aantal posts vooruit. Zo ben jij klaar voor een week of maand en hoef je op drukke momenten niet in de stress te schieten ‘omdat je ook nog wat moet posten op Instagram’. Varieer in de tijden en dagen waarop je post en evalueer na een bepaalde periode wat er goed gaat en wat er beter kan!

 

Ook interessant:

Praktisch aan de slag met social media
De beste tijden om jouw content op social media te plaatsen

Reageer

Verder lezen