Dit zijn in 2020 de beste tijden om jouw content op social media te plaatsen!
Laten we meteen eerlijk zijn. Er bestaan geen ‘beste tijden’ wanneer het aankomt op social media. Waarom staat dat dan in de titel? Omdat er wel degelijk betrouwbare statistieken zijn omtrent de beste dagen en tijden om content te plaatsen. Dit gaat echter wel over gemiddelde cijfers. Desondanks wilden wij jullie deze informatie niet ontnemen. Ons advies is om ook zelf te experimenteren met het plaatsen van content. Alhoewel timing belangrijk is, moet je je realiseren dat jouw doelgroep misschien op andere tijdstippen en dagen online is. Met dat in het achterhoofd vertellen we je nu graag welke dagen en tijden gemiddeld genomen de ‘beste’ zijn.
Het gebruik van Instagram blijft in Nederland tot op de dag van vandaag groeien. Vorig jaar is het aantal gebruikers gestegen van 4,9 naar 5,6 miljoen. De kans is groot dat jouw doelgroep zich ook bevindt op Instagram. Dit platform hecht veel waarde aan engagement. In dit geval is het handig om te weten op welke tijden er gemiddeld genomen de meeste interacties plaatsvinden. Vanaf 07:00 stijgt het aantal interacties per uur, met als hoogtepunt om 17:00. Content plaatsen om 21:00 is ook een goede optie aangezien het aantal interacties dan nagenoeg hetzelfde is als om 17:00. De dag met de meeste interacties is op woensdag.
Facebook is qua tijden iets makkelijker dan Instagram. Gedurende de dag zijn er genoeg tijdstippen waar de kans op interactie groot is. Wil je toch weten hoe laat Nederlandse gebruikers gemiddeld genomen de meeste likes en reacties geven? Dat is tussen 18:00 en 19:00. Nu denk je misschien, rond etenstijd? Jazeker! En ook tijdens de middagpauzes zitten mensen blijkbaar massaal op Facebook, want rond 12 uur is er wederom een piek te zien. Net als bij Instagram is de populairste dag woensdag.
LinkedIn zit in tegenstelling tot de andere social mediakanalen anders in elkaar. Hier is de interactie in de avond veel lager dan overdag. De piek is om 13:00, waarna het alleen maar geleidelijk afneemt. Daarnaast is niet de woensdag maar de donderdag gemiddeld genomen de beste dag. Hier heeft een kleine verschuiving plaatsgevonden, aangezien de ‘beste’ dag vorig jaar wel nog op woensdag was.
Wat bij de statistieken van Twitter vooral opvalt, is dat net als bij Facebook bijna heel de dag door interactie plaatsvindt. Genoeg keus dus! Echter, voordat je in het weekend gaat tweeten kun je beter twee keer nadenken. Tijdens deze twee dagen zijn gebruikers, vooral op zaterdag, niet bepaald actief. Vooral de donderdagen en dinsdagen zijn prima dagen om content te plaatsen. Maar wanneer je écht wil scoren met je content, mag je volgens de statistieken de woensdagen niet overslaan. Van 15:00 uur tot 21:00 uur stijgt het aantal interacties, waarna het om 22:00 uur weer daalt.
YouTube
Het grote verschil tussen YouTube en de eerdergenoemde social mediakanalen? Wanneer je op YouTube meer interactie wil, is het aan te raden om je video’s in het weekend te plaatsen. Mocht je toch liever doordeweeks content plaatsen, dan zou het kunnen helpen om dit na 15:00 uur in de middag te doen. Het aantal interacties stijgt namelijk aanzienlijk na dit tijdstip. Om 16:00 is het aantal interacties verdubbeld ten opzichte van een uur daarvoor. Dit zou weleens te maken kunnen hebben met jongeren die na dat tijdstip uit school komen.
Zo! Dat waren de gemiddelde tijden, maar zoals we in het begin al vertelden: experimenteer zelf met het plaatsen van content en kijk naar je doelgroep. Tegenwoordig heeft ook ieder social mediakanaal een pagina vol statistieken over jouw account. Hier kun je ook veel informatie uit halen!
Vind je het nou lastig om actief te blijven op social media en consequent berichten te plaatsen? Bekijk dan de blog ‘Actief op social media met behulp van een kalender’ voor alle tips & tricks.