5 tips voor een waardevol webinar

5 tips voor een waardevol webinar

Hoe geef je een waardevol webinar? Je kunt 400 inschrijvingen hebben, maar als jij geen sterk verhaal vertelt, zul je er geen enkele verkoop uithalen. En dat is een nachtmerrie, toch?! Een webinar organiseren kost tijd en energie. Daar wil je wel een succes van maken! Realiseer je daarom goed dat mensen zich inschrijven om iets te leren over het topic van je webinar. Jij hebt als expert wat te vertellen. Hoe lever je genoeg waarde om te prikkelen, maar verleid je je deelnemers ook om bijvoorbeeld tot aankoop over te gaan? Hoe maak je van webinardeelnemers nieuwe klanten? We zetten 5 tips voor een waardevol webinar voor je op een rij!

Waarom geef je een webinar?

Een van de belangrijkste zaken is om allereerst goed helder te hebben waarom je een webinar geeft. Welke doelstelling verbind je hieraan? Vaak gebruiken ondernemers webinars als een marketingtool om leads op te warmen en iets te verkopen. Deelnemers schrijven zich in, omdat jouw expertise hen aanspreekt. In je webinar onderstreep je dit. Maar hoe lever je een waardevol webinar zonder te veel weg te geven?

1. Focus je op een interessant onderwerp

De kunst van verleiden start met een leuk onderwerp! Kies een specifiek topic waar jouw potentiële klant veel interesse in heeft. Maak het niet te breed, maar houd het specifiek en relevant en verbind daar een lekkere naam aan. Twijfel je over een of meerdere onderwerpen? Vraag hulp aan je volgers op social media! Wat vinden zij interessant? Waar willen ze meer over weten? Welke naam vinden zij het aantrekkelijkst? Een kleine poll kan geen kwaad en is meteen een mooie promotie voor je nieuwe plannen.

2. Zorg voor interactie met je deelnemers

De interactie kun je op verschillende manieren met je deelnemers aangaan. Denk aan polls, toetsingsmomenten, live vragen beantwoorden en het houden enquêtes. Zoek naar een goed ritme in je verhaal om de interactie aan te gaan. Las na een sub topic een moment in om vragen van de deelnemers te beantwoorden of toets of ze je verhaal goed begrepen hebben. Door interactieve elementen toe te voegen leg je op een persoonlijke manier een connectie met je deelnemers en houd je ze betrokken bij je webinar.

3. Vertel een goed verhaal

Hoe geef je in een webinar je vinger en niet meteen je hele hand? Je wilt in je webinar de balans vinden tussen het delen van genoeg waarde om je expertstatus te onderstrepen en het voeren van een verkooppraatje. Je wilt wat verkopen, maar ook geen mensen afschrikken! Waak er dus voor dat het geen salesmonoloog van 45 minuten wordt. Zorg dat je waardevolle tips en invalshoeken uit je vakgebied deelt, maar tegelijk een bruggetje maakt met datgene wat jij wil verkopen. Het liefst is dit de winst die de pijn oplost, waarover je net hebt verteld in het webinar!

Handjes binnen boord dus!

Stel. Iemand schrijft zich bijvoorbeeld in voor een webinar over zoekwoordenonderzoek omdat hij meer wil weten over dit onderwerp. Daar zit meer achter. Bijvoorbeeld omdat hij nu niet goed zichtbaar is met zijn site en een bepaalde onzekerheid heeft of hij wel de juiste zoekwoorden gebruikt. Door in je verhaal slimme functies van je keyword tool toe te lichten, waarmee de gebruiker op een handige manier wél interessante zoekwoorden kan identificeren, wek je de interesse en demonstreer je de tool, zonder keihard te verkopen. Koppel je pijn van je doelgroep aan de winst en kansen van jouw dienst! Zo voorkom je dat het een glad salespraatje wordt, maar houd je ook je handen binnen boord.

4. Presentatie optimaliseren

Bij het webinar versterk je je verhaal met een presentatie. Zorg ervoor dat deze ondersteunend werkt en niet afleidt van het verhaal dat jij vertelt. Plaats dus niet te veel tekst op je slides, varieer met afbeeldingen, grafieken of andere elementen en plan interactieve momenten in. Daardoor kom je even los van je verhaal en zoek je de connectie op met je deelnemers.

5. Oefenen is belangrijk voor een waardevol webinar!

Staat je verhaal? Mooie presentatie gemaakt? Oefenen maar! Doe minimaal één dry run, waarbij je door je verhaal gaat met je presentatie. Zorg dat je vlot en enthousiast vertelt zonder veel na te hoeven denken over de structuur. Time hoe lang je bezig bent, zodat je meteen ziet of alles goed uitkomt en je weet hoe lang je ongeveer aan het woord bent!
Met deze tips maak jij in no time een waardevol webinar. Ready? Launch! Tijd om te promoten.

P.s. Check ook nog even waar je aan moet denken als je een webinar wil geven!

Reageer

Verder lezen