Waar je aan moet denken as je een webinar wil geven

Waar je aan moet denken as je een webinar wil geven

Wil jij als ondernemer je kennis en expertise delen of je nieuwe producten laten zien en verkopen? Dit wordt tegenwoordig steeds vaker gedaan door middel van een webinar, en dat is niet zonder reden. Een webinar geven is een van de meest effectieve marketingtechnieken van deze tijd.

Toch staat nog niet het hele internet vol met ondernemers die deze trend gebruiken. Een webinar geven is namelijk helemaal niet zo makkelijk als het lijkt.

Wanneer je een webinar gaat geven moet je aan een aantal belangrijke dingen denken. Een webinar organiseren bestaat als het ware uit 3 verschillende fases: Vóór, tijdens en ná. Als je van plan bent om een webinar te geven, neem dan dit lijstje even goed door!

Wat regel ik vóór een Webinar?

  • Kies de juiste webinarsoftware

Er zijn tientallen webinar systemen te vinden die je kunt gebruiken en ze zijn allemaal net iets anders. Prijzen verschillen, talen verschillen en het gebruik ervan verschilt. Zoek voor jezelf uit welk software bij jou past en waar jij je het prettigst bij voelt.

  • Kies een datum, een tijdstip een onderwerp, doelgroep en een doelstelling

Het is belangrijk om dit van tevoren goed vast te stellen, zodat je hier op kan teruggrijpen bij het bepalen hoe je gaat promoten en het opstellen van je presentatie.

  • Promoot!

Ga na op welke kanalen je doelgroep zit en promoot je webinar. Met deze promotie kun je gerust een maand van tevoren beginnen. De laatste week is de belangrijkste week van je promotie, hierin krijg je als het goed is de meeste aanmeldingen.

  • Maak een presentatie

Als laatste en misschien wel belangrijkste maak je een presentatie. Houd het kort en bondig, zodat iedereen zijn aandacht erbij kan houden. Het is ook belangrijk om genoeg ondersteunend materiaal te hebben bij je tekst. Je wilt niet dat deelnemers minutenlang naar hetzelfde beeld moeten staren, want dan zullen ze snel wegklikken.

Ben je tevreden met je presentatie? Ga dan oefenen! Het liefst wil je natuurlijk dat je webinar moeiteloos en vlekkeloos verloopt en dat gaat je alleen lukken door veel te oefenen.

 

Wat regel ik vlak voor de start van een webinar?

  • Ben voorbereid

Doe je laptop in de lader. Zet je telefoon op stil of leg hem helemaal weg. Sluit alle overige programma’s op je laptop af. Zorg voor een goed werkende internetverbinding (het liefst een bedrade netwerkverbinding). Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar ze maken wel het verschil.

  • Start op tijd op

Geef je deelnemers de tijd om binnen te komen en zich aan te sluiten. Het is slim om je webinar zeker tien minuten van tevoren te starten. Ook zijn er heel wat mensen die net een paar minuten te laat komen. Houd hier rekening mee door bijvoorbeeld iets later of rustig op te starten.

  • Zorg voor ondersteuning

Wij raden je aan om te werken met moderators, deze beantwoorden vragen en spelen zo nodig de belangrijke vragen door aan de spreker. Je wilt graag dat alles vlot gaat, en je hebt geen zin om de eerste tien minuten alleen maar vragen te beantwoorden over foutmeldingen of inlogproblemen, daarvoor is deze hulp essentieel.

  • Neem altijd je Webinar op

Zo’n Webinar kan een schat aan data-informatie zijn. Chat-historie, contactgegevens, clicks, ga zo maar door. Je kunt zelf de keuze maken om deze opname wel of niet online te zetten. Dit heeft allebei zijn voor en nadelen.

 

Wat regel ik ná een webinar?

  • Stuur een follow up

Bedank de deelnemers en geef uitgebreide salesinformatie in een follow up. Dit zorgt vaak voor nog wat extra sales. Je kunt ook een follow up sturen naar de afwezigen, en deze bijvoorbeeld uitnodigen voor een volgend webinar of ze de opname toesturen.

 

Zenuwachtig zijn voor je eerste webinar is niet vreemd, wij snappen dat het best eng kan zijn. Maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het je zal afgaan. En wie weet ben jij wel een natuurtalent! 😉

Verder lezen