WhatsApp inzetten voor je werk: ja of nee?

WhatsApp inzetten voor je werk: ja of nee?

WhatsApp is in Nederland al jarenlang het grootste communicatie platform. Dagelijks zijn ruim 12,1 miljoen Nederlandse gebruikers actief. Het is een eenvoudige en laagdrempelige manier om met elkaar te communiceren. Ook bedrijven, waaronder wijzelf, maken hier steeds meer gebruik van. Voor ons is het een extra communicatiemiddel dat van grote toegevoegde waarde is. Twijfel je of dit ook geschikt is voor jouw bedrijf en wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Wij delen graag onze tips!

WhatsApp Business

Twee jaar geleden lanceerde WhatsApp een nieuwe functie: WhatsApp Business. Deze functie is in het leven geroepen om het contact tussen klanten en bedrijven makkelijker te maken. Wat kan dit concreet voor jouw bedrijf betekenen? Door middel van 1-op-1 contact kun je op een directe en persoonlijke manier communiceren met jouw klanten. Het is minder zwaar en bijvoorbeeld sneller dan het sturen van een e-mail.

WhatsApp Business kan voor veel verschillende branches waardevol zijn. Zo gebruiken verschillende huis- en tandartsen WhatsApp om hun cliënten voor hun afspraak een herinnering te sturen. Maar ook voor coaches kan het een prima alternatief zijn. Communiceren via WhatsApp is laagdrempeliger in vergelijking met telefonisch contact. Klanten kunnen bijvoorbeeld een sessie via WhatsApp aanvragen of kunnen vragen stellen tussen de sessies door (dit kan eventueel ook met de normale versie).

Zowel grote als kleine bedrijven zetten WhatsApp Business in. Zo zijn ook grote multinationals zoals ABN AMRO 24/7 bereikbaar via WhatsApp. Natuurlijk kun je als bedrijf de standaardversie gebruiken van WhatsApp, maar de Business versie biedt extra voordelen. Benieuwd wat deze zijn? Lees dan snel verder.

Bedrijfsprofiel

Om te beginnen hoef je niet bang te zijn dat je heel de dag een telefoon in je hand hoeft te hebben. Net als bij de standaardversie kun je WhatsApp Business combineren met Web WhatsApp, waardoor je eenvoudig berichten kunt sturen via je laptop, computer of tablet. Wanneer je start met een bedrijfsprofiel, vul je je contactgegevens in. Op het moment dat klanten jouw nummer toevoegen worden deze contactgegevens zichtbaar. Hierdoor kom je meteen betrouwbaar over en weten zij met wie ze te maken hebben.

Groen vinkje

Over betrouwbaarheid gesproken… Wanneer je bijvoorbeeld van plan bent om jouw bank te appen, wil je er natuurlijk wel zeker van zijn dat jij je geldzaken met een medewerker van de bank bespreekt. Je kunt zakelijke accounts herkennen door het groene vinkje dat naast hun naam staat. Wel zo veilig! Overigens hebben niet alle bedrijven een groen vinkje. Sommige nummers zijn (nog) niet geverifieerd door WhatsApp. Wel zie je op het moment dat je met een bedrijf appt bovenaan het gesprek een melding daarvan.

Statistieken

Meten is weten. In WhatsApp Business weet je precies hoeveel berichten je hebt gestuurd, hoeveel je ontvangt en welke berichten wel of niet gelezen zijn. WhatsApp wil deze statistieken in de toekomst gaan uitbreiden met de gemiddelde reactietijd.

Handige berichttools

Kun je niet altijd reageren? Met WhatsApp Business bespaar je tijd door gebruik te maken van handige berichttools. Dit zijn automatische berichten waarmee jij jouw klanten automatisch kan begroeten, ze kan laten weten dat je zo snel mogelijk gaat reageren of je afwezigheid meldt.

Hoe wij WhatsApp Business inzetten

Wij zetten WhatsApp Business vooral in als een extra mogelijkheid voor onze klanten om met ons in contact te komen. Wanneer onze werkdag erop zit kunnen onze klanten natuurlijk nog steeds berichtjes naar ons sturen. Máár, het is natuurlijk wel zo netjes om ze (door middel van automatische berichttools) te laten weten dat wij pas de volgende dag weer voor ze klaar staan!

Reageer

Verder lezen