Verbeter jouw persoonlijke (online) marketingplan

Verbeter jouw persoonlijke (online) marketingplan

De tijden veranderen steeds sneller, wat vraagt om regelmatige verfrissing van je marketingaanpak. De tijd dat je zomaar wat content online kan zetten is voorbij. Marketing en communicatie zijn persoonlijker dan ooit, waarmee je potentiële klanten prima voor je kan winnen. Ben je benieuwd hoe wij de trend personalisatie toepassen? Je leest het in deze blog.

Match made in heaven

Een trend binnen de online marketingwereld is op dit moment ‘personalisatie & merkbeleving’. We schreven eerder al in een blog dat deze trend zich lekker doorzet in 2020. De kern van personaliseren is vooral inspelen op de behoefte van jouw doelgroep. Je maakt niet alleen content met een persoonlijke touch, maar het moet ook echt van toegevoegde waarde zijn. Je wilt dat er een directe match ontstaat tussen de identiteit van jouw merk en de behoeftes van je doelgroep. Alleen dan ben je echt van toegevoegde waarde.

Ken je klantbehoefte!

Voordat je een juiste match kan maken met je doelgroep is het wel van belang dat je je klant goed kent. Breng de klantbehoeften in kaart. Wat zijn hun waarden en pains en gains? Ga eens écht in gesprek met je doelgroep en verzamel inzichten die breder gaan dan alleen de inzichten die slaan op jouw business. Alleen hierdoor kun je outside of the box denken en creatieve content creëren en realiseren.

Personalisatie kun je natuurlijk op verschillende manieren inzetten. Onder andere in je nieuwsbrief, in verrijkende content en op productniveau.

Nieuwsbrief op het juiste moment

Het is belangrijk om persoonlijke marketing ook echt persoonlijk te laten lijken door middel van individualisering. Het allerbelangrijkste? Smeed het ijzer als het heet is. Verstuur je nieuwsbrief precies op het goede moment. Onderzoek wanneer je klanten bijvoorbeeld je nieuwsbrief openen: zijn ze in de ochtend of juist vaker in de avond in hun mailbox te vinden? Maar kies ook de juiste dag: sommige doelgroepen lezen nieuwsbrieven juist in het weekend, terwijl andere alleen door de week op dit soort mails klikken. Deze analyses kun je vaak terugvinden in het mailprogramma dat je gebruikt, zoals  MailBlue, Mailchimp en Autorespond.

Spreek daarnaast je relatie aan bij de naam. Gebruikelijk wordt de naam genoemd bij de aanhef van de mail, maar verwerk deze ook eens tussen de teksten door. Dat triggert de aandacht van de lezer.

Benieuwd hoe je daadwerkelijk een nieuwsbrief schrijft die trekt? Wij schreven er een blog over!

Verrijkende content

Natuurlijk kun je de trend ‘personalisatie’ ook toepassen op andere content. Wij geven je nog een paar waardevolle tips:

  • Voeg een weggeef-banner toe: speciaal voor de bezoeker op je website geef je iets weg, denk bijvoorbeeld aan een mini e-book met een paar handige tips erin. Voelt als een cadeautje om te krijgen toch?! Je geeft gratis informatie weg (dit voelt wellicht wat onnatuurlijk), maar je geeft potentiële klanten inzicht in wat je allemaal te bieden hebt.

  • Voeg een heldere en persoonlijke call to action toe. Wie zich persoonlijk aangesproken voelt, laat niet zomaar los. Voeg bijvoorbeeld een persoonlijke zin toe in de call to action knop in je nieuwsbrief of op je website. Dit kan net je klant over de streep trekken om toch contact met je te zoeken. Je hoeft dus niet altijd de bezoeker letterlijk direct aan te spreken maar laten zien dat je op een persoonlijke manier communiceert werkt zeker.

  • Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Verrijk je content met video. Content waar een video in verwerkt zit wordt gemiddeld 1200 keer meer gedeeld op social media dan content zonder video. Dit verschil is enorm! Dit betekent meer bereik en je bedrijf blijft beter hangen. En dat wil je natuurlijk ;-). Je kunt video’s aantrekkelijk maken door ze zelf op te nemen en je verhaal te vertellen tegen de ontvanger. Persoonlijker kan bijna niet!
    Onze virtual hero Suze maakte onlangs een korte video over hoe belangrijk videomarketing is.

Write it down

Schrijf een ansichtkaart naar een potentiële klant. Bedenk (na een leuk gesprek) een persoonlijke tekst die inspeelt op de behoefte van de klant om hem of haar nog net even over de streep te trekken om een samenwerking aan te gaan.
Zo schrijven wij ook kaartjes naar klanten en toekomstige medewerkers en krijgen hier vaak leuke reacties op.

Hoe maak jij je content persoonlijk? Laat het ons weten!

 

Reageer

Verder lezen