5 tips om beter met je tijd om te gaan

5 tips om beter met je tijd om te gaan

365 dagen, 52 weken, 24 uur… meer zit er niet in. Wat zouden wij graag meer tijd hebben of tijd besparen! Wij zullen vast niet de enige zijn. Aangezien de klok gewoon doortikt, moet er iets anders gebeuren. Effectiever en efficiënter werken bijvoorbeeld. Daarom 5 tips om beter met je tijd om te gaan.

1. Maak een dagplanning

Begin de dag met een kort overzicht van de dingen die je die dag wilt oppakken met welk resultaat. Zorg er ook voor dat je prioriteert! Zijn er dingen die je in 2 minuten of minder kunt afwerken? Zet ze niet op je takenlijst maar handel ze meteen af. Je kunt een planning maken op papier of, zoals wij, in een takenlijst.

2. Voorkom afleiding, begin met een kikker

Twitter en Facebook zijn leuk maar leiden ook erg af (en zijn tijdverslindend!). Zet pushnotificaties uit en check hooguit 3x per dag je social media. Dat geldt ook voor e-mail. Zelf proberen wij de dag niet te starten met onze inbox. De neiging is dan te groot om aan de slag te gaan met de taken die daaruit voortkomen en dan komt er alsnog niks onze planning terecht.

Wat ook helpt, is de dag starten met een ‘kikker’ zoals ze het noemen: je begint met de minst favoriete klus van die dag en hebt daarna het gevoel dat je al bergen werk hebt verzet.

3. Efficiënter werken met een tomaat

Heb je een lastige taak waar je tegenop ziet? Werk deze af door gebruik te maken van de Pomodoro techniek. Hiermee hak je je taak in stukjes. Je werkt in shifts van 25 minuten (er zijn zelfs leuke apps voor) en neemt dan steeds even pauze. Zo blijf je geconcentreerd.

4. Lees je graag artikelen? Gebruik Feedly

Wij blijven graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op communicatiegebied en social media. Maar we hebben geen zin om heel het internet af te struinen om dat nieuws op te zoeken. Wij maken daarom gebruik van Feedly. Komen we een interessante website of blog tegen, dan voegen we die toe aan Feedly waar al ons nieuws verzameld wordt. Eén keer per week lopen we alles door en dan zijn we weer helemaal op de hoogte!

5. Digitaal geheugen Evernote

Taken die in ons opkomen, zetten we op onze takenlijst. Voor al onze andere hersenspinsels gebruiken we Evernote: alles overzichtelijk in mappen met tags erbij om alles snel terug te kunnen vinden vanaf ieder apparaat.

Welke tricks en tools gebruik jij om zo efficiënt mogelijk met je tijd om te gaan?

Ook interessant voor je:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Reageer

Verder lezen