Hoe plan je goed vooruit?

Hoe plan je goed vooruit?

Plannen. Je kunt het of je kunt het niet. Sommige mensen zijn echte control freaks, hebben strakke agenda’s en zijn altijd stipt op tijd. Bij andere mensen is het wat meer chaos in het hoofd en in het leven. Als jij je daarin herkent kan dat best jaloersmakend zijn, toch? Want goed vooruit plannen kan soms wel handig zijn. Zeker als je het heel druk hebt.

Drukke werkweken zijn vaak geen pretje. Je hebt honderden taken die allemaal voor een bepaalde tijd af moeten zijn, afspraken waar je heen moet en dan gaat er ook nog van alles mis. Dit soort weken vereisen een goede planning, anders eindig je uitgeblust op de bank. In deze blog delen we graag wat tips met je hoe je goed vooruit kunt plannen.

Werk met een agenda

Deze tip spreekt redelijk voor zich, maar toch vinden wij het belangrijk om nog eens te benadrukken hoe fijn een agenda is. Het maakt niet uit of hij van papier of digitaal is, gebruik hem. Zet je afspraken, zodra je nieuwe maakt, dan ook direct in je agenda. Maar plan ook tijd in om te werken AAN je bedrijf. Als je hier blokken voor reserveert ben je eerder genoegd eraan te werken. En nog beter (en leuker): ga eens op workation om echt goed aan je bedrijf te werken.

Maak een planning en to do lijstjes

Om een planning te kunnen maken moet je eerst weten wat je allemaal moet doen. Wij werken met Asana. Dit is een online projectmanagementtool waarmee je het werk van het hele team kunt coördineren in takenlijstjes. We maken dus als het ware een to do list voor iedere dag, voor iedere werknemer. Je geeft iedere taak een beschrijving, een datum, een tijd en een uitvoerder. Zo kun je iedere ochtend voor je begint helder zien wat je die dag allemaal moet doen. En zo zorg je dat je taken goed verdeeld zijn over de hele week en vooruit kan plannen.

Stel prioriteiten

Hartstikke leuk, zo’n takenlijst, maar die kan heel snel heel groot worden. Voor je het weet heb je veel te veel dingen op een dag staan. Het is dan ook belangrijk om goed vast te stellen wat er persé gedaan moet worden. Waar ligt prioriteit en wat moet echt NU? Zorg dat je daar als eerste mee aan de slag gaat. Je kunt die dus het beste aan het begin van je dag of week plannen. Luister ook eens onze podcast ‘Als je zegt dat je het druk hebt lieg je’.

Wees streng

Wees streng voor jezelf tijdens het maken van een planning. Hiermee bedoelen we dat je goed in de gaten moet houden of je doel wel realistisch is. Het is erg makkelijk om die ene kleine taak er toch nog op vrijdagmiddag bij te plannen, ook al is je dag al redelijk vol. Als je niet totaal gestresst het weekend in wil gaan, doe dit dan niet! Het is ook erg makkelijk om een hele mooie planning te maken en je daar dan vervolgens niet aan te houden (ja, herkenbaar he?). Een realistische planning zorgt ervoor dat je je makkelijker ook echt aan je planning houdt.

Kijk vooruit

Als je weet dat September en November drukke maanden voor je zijn en je in die maanden meestal veel afspraken hebt, zorg er dan voor dat je dan geen nevenactiviteiten meer hoeft te doen. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat we in de zomervakantie wat extra blogs schrijven, zodat we die dan al klaar hebben staan voor als het daar te druk voor is.

Een planning maken kun je leren, dus zelfs voor de chaotische mensen onder ons is er hoop! Wat is jou beste plantip?

Verder lezen