Hoe je je watervrees voor Social Media overwint

Hoe je je watervrees voor Social Media overwint

Social media. Je komt er nu, in 2018, toch echt niet meer omheen zou je zeggen. Toch zijn veel kleine bedrijven of zelfstandige ondernemers nog altijd niet actief op de online kanalen. Voel jij je nu aangesproken? Dan moeten we je helaas vertellen dat daar nu echt verandering in moet komen. En wij gaan je helpen!

Maar eerst, waarom?

 

De consument van nu is erg verschillend t.o.v. de consument van 10 jaar geleden. Hij is niet meer zomaar te bereiken met televisiereclames of offlineadvertenties. Tv wordt gekeken via Netfilx, of on demand. Reclames worden volop doorgespoeld en wij Nederlanders besteden steeds minder tijd aan het lezen van boeken of magazines. Het mediagebruik is enorm veranderd en wil jij de aandacht trekken dan moet je de consument toch echt online opzoeken.

Social Media angst: jij ook?

Helaas. Dit is allemaal eigenlijk geen nieuws, en wist je vast al wel een tijdje. Waarschijnlijk ben jij al wel overtuigd van het nut van Social Media. Maar toch ben je nog steeds niet aan het Instagrammen geslagen. Dit kan komen doordat je angstig bent om Social Media te gebruiken. En daar ben je echt niet de enige in! Wij hebben een lijstje gemaakt van veel voorkomende angsten, en weerleggen ze met alle plezier …

 

  1. Angst voor Imagoschade

‘What happens on the internet, stays on the internet’. Alles wat je post, of wat wordt gereageerd blijft zichtbaar. De meeste bedrijven zijn bang voor blunders of slechte beoordelingen. Dit is begrijpelijk, maar niet meedoen aan Social Media zorgt er niet voor dat je geen negatieve feedback kan krijgen.

Niet actief zijn op Social Media ontneemt jou alleen maar de mogelijkheid om op deze negatieve reacties te reageren. En hier komen we dan ook bij een van de grootste voordelen van het gebruiken van Social media: de interactie die jij kan maken met je publiek. In tegenstelling tot televisie, radio of bannering kan op Social media iedereen zenden en ontvangen. Er kan zo heel gemakkelijk een persoonlijk gesprek ontstaan tussen jou en je klanten.

 

  1. Te veel keuzes

Welke platformen? Welke doelgroep? Welke middelen? Ja, er zijn bij Social Media oneindig veel keuzes te maken. Onze tip: Durf te kiezen! En probeer ook zeker niet alles in een keer te gebruiken. Neem gewoon lekker de tijd om alles te ontdekken en voor jezelf uit te werken. En ben je bang dat je deze keuzes zelf niet kan maken? Lees dan een boek of ga naar een expert die jou daar wel bij kan helpen!

 

  1. Angst om jezelf te laten zien

Ben je bang om jezelf of jouw bedrijf in deze spotlight te zetten? Ga dan na dat deze digitale spotlight juist een simpele en rustige manier is om jezelf zichtbaar te maken aan je publiek. Geen volle zaal waar jij zweterig 100 man moet toespreken. Geen netwerkborrels of beurzen waar je eerst verplichte ongemakkelijke smalltalk moet praten. Je kunt je Social media-uitingen juist op je gemak voorbereiden en als je wilt nog honderd keer nalezen en aanpassen voordat je het online zet.

 

Niet alles moet meteen goed..

Wees ook zeker niet te bang om dingen fout te doen. Juist het maken van fouten maakt jou in de ogen van je online publiek meer humaan. Mensen maken fouten, en hoe cliché het ook klinkt, hiervan kun je alleen maar leren.

 

Zo zijn ook wij groot geworden …;) Hoe kijk jij tegen het gebruik van social media aan?

 

Ook interessant voor je:

Verder lezen