Hoe kun jij Pinterest zakelijk inzetten?

Hoe kun jij Pinterest zakelijk inzetten?

Pinnen, en daarmee bedoelen we niet dat je bankrekening leegloopt, is een fervente verslaving van alle dames op kantoor hier… Vooral privé gebruiken we het vaak voor inspiratie op allerlei gebied. Maar wist je dat je Pinterest ook heel goed zakelijk in kunt zetten? Als één van de snelstgroeiende social mediakanalen van dit moment in Nederland kan het je online bereik flink vergroten. Je kunt er potentiële nieuwe klanten mee bereiken en het verkeer naar je website stimuleren. Ontdek met deze tips hoe de visuele zoekmachine precies werkt en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest werkt met afbeeldingen (pins) die gebruikers binnen hun eigen account kunnen verzamelen op mappen (borden). Deze borden kunnen privé of openbaar worden gemaakt voor andere gebruikers van Pinterest. Je kunt mensen volgen en zelf gevolgd worden. Daarnaast word je ook zelf flink gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar pinideeën dankzij de zoekfunctie. Door beschrijvende captions met belangrijke zoekwoorden te gebruiken heb je zelf dus extra veel kans om gevonden te worden en wordt je content niet alleen gezien door je volgers. Daarnaast kan je een link toevoegen aan de afbeelding, waardoor mensen binnen één klik op je website zijn.

Is Pinterest voor alle bedrijven interessant?

Nee. Daar kunnen we meteen eerlijk over zijn. Net als met andere (online) kanalen die je in wilt zetten voor je bedrijf, zul je voor jezelf na moeten gaan of jouw doelgroep op Pinterest zit. Momenteel gebruiken zo’n 6 miljoen Nederlanders Pinterest en dit aantal is flink groeiende. De verdeling tussen mannen en vrouwen is momenteel om en nabij 35% mannen tegen 65% vrouwen. Het is voornamelijk een vrouwenmedium, waarbij reizen, beauty, mode, eten, interieur, gezondheid, (creatieve) hobby’s en zelfontplooiing populaire onderwerpen zijn. (Ontdek hier de Pinterest toptrends van 2019). Bepaal dus eerst of jouw doelgroep op Pinterest te vinden is, voordat je er tijd in gaat investeren.

Waarom zou je Pinterest zakelijk inzetten?

Pinterest draait om beelden en laat dat nou net aansprekend werken bij mensen. Er is een aantal redenen waarom Pinterest zakelijk inzetten interessant is voor bedrijven. Een mooi of interessant plaatje wordt sneller aangeklikt en gedeeld met de achterban. Daarnaast bevinden pinners zich al in een oriënterende fase en zoeken ze vaak gericht op een product, dienst, idee, kennis of inspiratie. Dat vergroot de kans dat de gebruiker iets zal doen met wat jij aanbiedt. Het resultaat? Je krijgt meer verkeer naar je website, vergroot je online zichtbaarheid en vindbaarheid, hebt een extra platform om je producten of diensten op te promoten en kan je eigen kennis presenteren door middel van toffe pins.

Pinterest zakelijk account aanmaken

Zorg dat je aan de slag gaat met een zakelijk account op Pinterest. De voordelen van een Pinterest business account zijn onder andere dat je statistieken in kunt zien van de performance van je pins en je account, je je website kunt koppelen (waardoor je pins beter scoren) en sneller toegang krijgt tot handige tools, zoals Pinterest adverteren.

Zakelijke Pinterest strategie

Ben jij om en wil jij Pinterest zakelijk inzetten? Net als voor je andere online kanalen is het aan te raden om eerst een doordachte Pinterest strategie te bedenken. Bedenk welke borden en onderwerpen interessant zijn voor jouw doelgroep, op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en wat jij van je bedrijf kunt laten zien. Maak op basis hiervan diverse borden aan waarop jij jouw pins gaat plaatsen en pins van anderen kunt verzamelen (bijvoorbeeld op inspiratieborden). Naast pins van jezelf plaatsen is repinnen namelijk een manier om je account te verrijken.

Maak een goede pin

Vul je borden met interessante pins die visueel aantrekkelijk zijn. Je kunt een losse foto toevoegen, een carrousel van diverse afbeeldingen maken of een aantal (korte) video’s uploaden. Een verticaal formaat is het meest optimaal. Het beste Pinterest formaat voor een pin heeft een 2:3 ratio en is bijvoorbeeld 600 x 900 pixels. Verwijs je naar een blog of dienst? Plaats een pakkende titel over de afbeelding in de pin, zodat deze in het oog springt tussen de zoekresultaten. Verleid de gebruiker om te klikken op de link. Optimaliseer daarnaast de pin door het belangrijkste zoekwoord in de titel te verwerken en een beschrijvende caption met belangrijke zoekwoorden te schrijven.

Adverteren op Pinterest

Sinds kort is het voor Nederlandse gebruikers mogelijk om te adverteren op Pinterest. Door een promotie achter een pin in te stellen kun jij voor je pin een nog groter bereik realiseren bij een voor jou interessante doelgroep. De pins worden in het overzicht tussen de andere pins gepromoot bij gebruikers die in jouw doelgroep zitten. Pinterest is dus een interessante tool om je zichtbaarheid nog groter te maken!

Zoals het bij de loodgieter thuis lekt, hebben wij (nog) geen Pinterest account … 😉 Maar we zijn wel aan het bedenken of het bij onze doelgroep past! Wat vind jij? En gebruik jij Pinterest al voor je bedrijf?

Reageer

Verder lezen