Salespagina maken: hoe doe je dat en welk systeem moet ik gebruiken?

Salespagina maken: hoe doe je dat en welk systeem moet ik gebruiken?

In tijden van Corona schakelen veel ondernemers over op een (aanvullende) digitale verkoop van hun product. Een goede zet, denken wij, maar online verkopen vraagt wel om een goede salespagina. In deze blog leggen we je uit hoe je een goede salespagina opbouwt, welke tools geschikt zijn en laten we ook goede voorbeelden zien.

Bereid de tekst van je salespagina voor

Voordat je je salespagina gaat schrijven, is het goed om voorbereidend werk te doen.

  • Bepaal ten eerste de doelgroep: wat zijn hun behoeftes, hun angsten en pijnpunten? Wat willen ze en waar zouden ze voor betalen als dat probleem opgelost wordt?
  • Doe een zoekwoordenonderzoek. Via deze website kun je heel makkelijk ontdekken op welke woorden er wordt gezocht rondom jouw product. Dit kun je verwerken in jouw SEO en zorgt uiteindelijk voor betere vindbaarheid op Google.
  • Zorg voor een goede ‘call to action’ (CTA). Denk dus van tevoren na over wat je wil dat je bezoekers doen na het lezen van de pakkende headline op jouw salespagina.
  • Keep it simple. We snappen dat je wil uitpakken met je salespagina, maar hoe overzichtelijker hoe beter! Gebruik veel witruimtes, korte zinnen, lijstjes en opsommingen. Dit maakt het voor de lezer beter mogelijk om je pagina te ‘scannen’.
  • En niet te vergeten: zorg dat je pagina mobielvriendelijk is! Een hele belangrijke die vaak wordt vergeten als je het ons vraagt.

Opbouw salespagina

Een goede salespagina heeft een vaste opbouw, waarmee je de bezoeker verleidt om je product aan te schaffen.

  1. Tempt
    Verleid je bezoeker met een goede headline of videoheader die inspeelt op de emotie van jouw doelgroep. Benoem hierin een aantrekkelijk voordeel van jouw product. Daar kunnen ze in ieder geval niet meer omheen! Vertel vervolgens wat je precies verkoopt.
  2. Influence
    Beïnvloed jouw bezoeker door je beweringen te onderbouwen. Dit kun je doen door testimonials toe te voegen van ervaringsdeskundigen in de desbetreffende branche. Zo bouw je vertrouwen op en kom je geloofwaardig over.
  3. Persuade
    Haal je bezoeker over om het product te kopen. Benoem alle voordelen en de unique selling points. Speel in op de behoeften van jouw klant. Hoe worden ze beantwoord door het kopen van dit product?
  4. Sell
    Wanneer je bezoeker is overgehaald en wil overgaan tot verkoop moet je zorgen dat dit verkoopproces gemakkelijk en overzichtelijk is. Creëer een opvallende knop die leidt naar de betaalpagina. Gebruik door de pagina heen verschillende soorten CTA’s: een button, pop-up, een afbeelding met een knop. Maar overdrijf niet! Vind een fijne verhouding tussen de tekst en de CTA’s.

Veel of weinig tekst op je salespagina?

We gaven net al aan dat het goed is om de pagina overzichtelijk te houden met korte zinnen. Maar de lengte van de tekst op jouw salespagina is afhankelijk van wat je verkoopt op de desbetreffende pagina.

Korte teksten werken vaak goed bij digitale en relatief goedkopere producten: je hebt niet veel nodig om iemand te overtuigen. Je kunt in een paar punten duidelijk maken wat je te bieden hebt en alle informatie staat duidelijk in een overzicht.

Langere teksten op je salespagina werken in deze gevallen beter:

  • Bij verkoop van relatief duurdere producten. Je kunt dan denken aan een prijs vanaf de €200 of €300. Voor een relatief duurdere aankoop heb je meer woorden nodig om je bezoekers te overtuigen. Het beeld dat op je pagina te zien is, is puur ter ondersteuning.
  • Bij producten waar betrouwbaarheid een grotere rol speelt. Zoals bij de verkoop van gezondheidsproducten en producten voor kinderen.
  • In een markt met veel concurrentie. Je laat zien dat je de moeite hebt genomen om mensen van meer informatie te voorzien.

Wat ons betreft zijn er meerdere argumenten om voor wat langere teksten op je salespagina te gaan, namelijk:

  • Je kunt veel bezwaren wegnemen en bent de baas over de inhoud: zo voorkom je dat mensen met vragen blijven zitten of verkeerd terechtkomen.
  • Je hebt ruimte voor meerdere call to actions.
  • In een langere tekst kun je SEO-technisch meer geschikte woorden kwijt ter bevordering van je vindbaarheid op Google.

Zoals je leest: het gaat hier niet om een goed of fout kwestie wat betreft de lengte van je teksten op de salespagina. Het gaat om het doel dat je ermee wil bereiken.
Kies je ervoor om langere teksten te verwerken op je salespagina, dan is het wel van belang om de pagina goed te organiseren, zoals we hierboven al benoemden.

Wil je nog meer tips over hoe je een goede webtekst schrijft? Wij schreven er eerder een blog over!

Voorbeelden goede salespagina

Nu we je hebben overladen met informatie snappen we dat je ook wel eens wil zien hoe zo’n goede salespagina eruitziet. Daarom hebben we twee afbeeldingen toegevoegd van salespagina’s van onze klanten. Zo kun je een beetje kijken wat we bedoelen met bovenstaande informatie.

Wijzer over de Basisschool
Klik op onderstaande afbeelding om de gehele salespagina te zien.

Energieke Vrouwen Academie
Klik op onderstaande afbeelding om de gehele salespagina te zien.

Geschikte tools voor je salespagina

Mocht je zelf bouwen van een pagina nou te ingewikkeld vinden, dan zijn er ook de nodige tools met templates beschikbaar die je kunt gebruiken voor het maken van landingspagina’s binnen een WordPress site.

  • Thrive Architect: een hele uitgebreide en compleet te customizen tool met alle benodigde opties erin. De kosten zijn relatief laag: 19 dollar per maand, echter moet je wel per jaar betalen.
  • Leadpages: een veelgebruikte en betaalbare tool. Hiermee kun je veel maar niet enorm customizen. De kosten voor een basic abonnement zijn 25 dollar per maand, een pro abonnement kost 48 dollar per maand.
  • Optimizepress: een plugin die ook heel betaalbaar is en waar je prima mee uit de voeten kan. Customizen van de pagina is met deze tool wat beperkter. De kosten zijn 99 dollar per jaar.

Testen van je salespagina

Een salespagina is nooit direct perfect. Zelfs na publicatie kun (moet!) je gaan testen wat werkt voor je doelgroep en wat niet door middel van een A/B test. Test eens hoe een langere tekst werkt ten opzichte van een kortere tekst. Kijk wat de respons is vanuit je bezoekers op je salespagina en wat de cijfers over de bezoeken zeggen. Door continu te blijven aanpassen aan de hand van resultaten kun je de salespagina pas echt optimaliseren.

En promoten maar!

Wanneer de salespagina live staat wil het nog niet zeggen dat je pagina direct stormloopt. Daar moet je nog wat voor doen. Er zijn verschillende opties om je salespagina te promoten:

  • Adverteren via Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Adwords
  • Promoot de salespagina via jouw eigen social mediakanalen.
  • Stuur mailings uit naar je klantenbestand om je salespagina kenbaar te maken. Neem hem ook zeker mee in je conversiefunnel.
  • Gebruik blogs en andere content om te refereren naar de pagina.

Natuurlijk kunnen we je nog veel meer bijleren over het maken van een goede salespagina, maar met deze tips denken wij dat je even vooruit kan. En vergeet ons niet te contacten als je vragen hebt!

Reageer

Verder lezen