Hoe was jouw jaar? Dit betekende 2020 voor ons bedrijf

Hoe was jouw jaar? Dit betekende 2020 voor ons bedrijf

Er is denk ik wel één ding waar we het over eens kunnen worden: 2020 was een zeer bijzonder, bewogen jaar. Iedereen zal het in 2020 iets zwaarder hebben gehad dan normaal. Uitdagend was het met alle recht te noemen, maar we zijn bijna bij de eindstreep en dat geeft ons een extra reden om met pijn en gepaste trots terug te kijken op misschien wel het gekste jaar uit onze ondernemerscarrière.

In dit blog gaan we met de billen bloot. We nemen we je mee in de hoogte- en dieptepunten van dit jaar en hoe deze zijn ten opzichte van eind 2019. En we kunnen je verklappen dat deze ontwikkelingen ook bij ons lang niet allemaal positief zijn…

Team

Laten we beginnen met ons team. Het team maakte nogal wat ontwikkelingen door dit jaar. Begin 2020 waren we er (net als veel van jullie ;-)) op gebrand om te gaan knallen en versterkten we het team met drie nieuwe hero’s. Little did we know dat we van twee hero’s even later afscheid moesten nemen. Dat zet de balans eind 2020 op acht hero’s én kantoorhond Waldo die sinds de zomer als trouwe viervoeter het team voorziet van kopjes, knuffels en… hier en daar een wildplasje. 😉

Totaal gewerkte uren

Aan het totaal gewerkte uren kan het in ieder geval niet liggen. We houden onze uren strikt bij in de tool Toggl. Dit geeft ons (en onze klanten) inzicht in hoe de tijd is besteed. Handig om te zien waar we onze werkprocessen kunnen optimaliseren, maar ook om met gepaste trots te kijken hoeveel uren we ambitieuze ondernemers uit handen hebben mogen nemen, zodat zij zich konden richten op de core van hun bedrijf!

Aantal klanten

Dit jaar hebben we een flinke omslag en verandering gezien in ons klantenbestand. Niet gek, vinden we. Een van de dieptepunten van dit jaar is de paniek die van het voorjaar toesloeg. Zowel bij ons als bij klanten. Het was even pas op de plaats maken en alles over je heen laten komen. We hebben afscheid genomen van een deel van onze klantenkring, een deel vervolgens weer terug kunnen verwelkomen en inmiddels ook mogen starten met een flink aantal nieuwe klanten! Fijn om die ambitie te zien!

Volgers op Instagram

Het goede nieuws? Op Instagram zijn we in 2020 flink gegroeid en.. hier zijn we gewoon ontzettend trots op! There, we said it! Zeker in dit jaar zijn mijlpalen kleine feestjes die je mag vieren! We schoten over ons doel van 1.000 volgers en zijn blij dat we zo nog meer leuke ondernemers kunnen bereiken met tips, informatie en inspiratie. Volg jij ons al op de gram? Doen hoor! 😉 Je vindt ons hier: @virtualheroesnl.

Aantal rimpels

Tja.. ondanks dat we ons werk leuk vinden, blijven het aantal rimpels wel groeien. Gemiddeld gezien valt relatief nog mee met de Zoom frons (meer dan de helft van ons team is rond de 25), maar de kraaienpootjes zijn toch wel met 50% toegenomen aan deze kant van de twintig. Tellen die ook?! Lachen blijven we hoe dan ook doen (met een strakke of, eh, soepele huid).

Persoonlijke ontwikkeling

In 2020 hebben we met het gehele team een cursus klantcontact gevolgd. Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk om verder te komen. Om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft het hele team deze training gevolgd en onder andere gesprekstechnieken aangescherpt.

Aantal specialismes per teamlid

We sturen aan op de ontwikkeling van een aantal specialismes per teamlid. Ondanks dat iedereen zo haar kennis heeft van online marketing, proberen we de uiteindelijke kwaliteit van ons werk naar onze klanten te verhogen door in te spelen op de interessegebieden en specialismes van onze collega’s. Het één ligt de een nou eenmaal beter dan de ander.

Uitjes + lunches

Tja.. Deze zijn dit jaar helaas flink afgenomen, maar halen we volgend jaar lekker in!

Omzet vs. winst

De keiharde cijfers. Ze logen er niet om. Door corona waren ook wij van slag. De onzekerheid, de dalende cijfers. We winden er geen doekjes om. Dit is hoe het is. We namen afscheid van klanten, maar verwelkomden ook een hoop nieuwe toppers. Dankbaar zijn we voor elk klantgesprek dat we gevoerd hebben en de positiviteit die na de eerste schrik terugkwam bij ons en onze klanten. Het is pompen of verzuipen en we zijn dankbaar dat we door de reserves geen enorme concessies hebben hoeven doen. Het klantenbestand groeit, maar eerlijk is eerlijk: we hebben niet de groei gerealiseerd die we begin dit jaar voor ogen hadden. Toch is dit jaar verre van mislukt. Onderaan de streep zijn we tevreden met hoe we ons dit jaar staande hebben gehouden en alsnog af hebben kunnen sluiten met een glimlach!

 

Ben je benieuwd naar hoe we 2020 verder hebben beleefd? Op Instagram delen een aantal hero’s hun ervaringen zelf!

 

Hoe heb jij 2020 ervaren?

 

 

Reageer

Verder lezen