5 tips voor een goede website

5 tips voor een goede website

Tegenwoordig kan je er eigenlijk niet meer omheen… het hebben van een goede website! Dit is mega belangrijk omdat jouw website dient als een online visitekaartje. Het zorgt namelijk voor een duidelijk beeld van jou en jouw bedrijf. Maar hoe zorg je nu voor zo’n goede website. In deze blog zetten wij voor jou 5 belangrijke tips, waar jij misschien nog niet aan hebt gedacht, op een rijtje voor het hebben/maken van een goede website.

1. Bedenk wat het doel is van jouw website

Dat je een website nodig hebt om je business aan de man te brengen, is vrij duidelijk, maar weet je ook welk doel jouw website dient? Het is helaas al te vaak een ondergeschoven kindje. Een goed gedefinieerd doel geeft sturing aan de inhoud van je website zoals je teksten, de afbeeldingen, de schrijfstijl, opbouw en structuur.

Als je een mailinglijst wil opbouwen ziet een website er anders uit dan wanneer je direct een product verkoopt of op zoek bent naar interactie met bezoekers. Als je een fotograaf bent dient jouw website wellicht als portfolio en zijn jouw foto’s het meest belangrijk. Maar ben je coach, dan wil je mensen triggeren om jouw dienst af te nemen en jouw expertise laten zien waarbij informatie en deskundigheid op dat gebied de boventoon moeten voeren in de vorm van tekst.

2. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is

Het is superbelangrijk dat jouw website gebruiksvriendelijk is. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers van jouw website langer blijven hangen, maar ook eerder weer terugkomen. Een van de belangrijkste elementen hiervan is functionaliteit. Een goed design ondersteunt de inhoud, maar heeft niet de overhand. De inhoud is namelijk het belangrijkste. Een bezoeker moet in een oogopslag kunnen zien wat je doet en waar jij ze mee kunt helpen.

Daarnaast staat met stip op nummer 2: responsiveness. Hiermee bedoelen we dat jouw website er goed uitziet op elk soort apparaat. De helft van al het internetverkeer gaat namelijk nu al via mobiele telefoons, dus ene website die op mobiel er niet lekker uitziet is een regelrechte afknapper.

3. Maak jezelf vindbaar

Je kunt nog zo’n mooie website hebben; als Google je geen aandacht schenkt is het een verloren zaak. Jezelf online vindbaar maken doe je door verschillende marketingtechnieken toe te passen. Denk hierbij aan SEO (search engine optimalisation), e-mailmarketing en aanwezigheid op social media. Door blogs te schrijven en te publiceren op jouw website krijgen jouw (potentiele) klanten meer te weten over jouw expertise. Daarnaast kan je deze blogs door middel van SEO optimaliseren. Dit houdt in dat je er o.a. voor zorgt dat de belangrijkste zoektermen uit jouw blog worden geoptimaliseerd waardoor je op deze zoektermen beter scoort in google. Wanneer je op jouw belangrijkste termen beter scoort, word je ook sneller gevonden! Met een goed e-mailmarketingsysteem (wij staan achter Mailblue) kun je jouw doelgroep heel doelgericht bereiken. Met geavanceerde automations zorg je ervoor dat jij achterover kunt leunen terwijl het systeem zijn werk doet.

Richt je je op particulieren of kleine ondernemers? Dan is aanwezig zijn op social media een must; geheid dat jouw doelgroep regelmatig verloren uurtjes rondhangt op Instagram,

Facebook of LinkedIn. Maak het wel persoonlijk, mensen willen jou en je bedrijf graag leren kennen.

4. Zorg voor vertrouwen

De een na laatste tip die wij willen meegeven is: zorg ervoor dat jouw website vertrouwen uitstraalt. Een hele belangrijke (en oh zo makkelijke) manier is door het plaatsen van reviews: laat jouw klanten vertellen wat ze van jouw bedrijf vinden. Een kleine moeite voor de klant maar van grote waarde voor jou!

Bezoekers zijn op zoek naar waarde en kennis. Ze willen zeker weten dat de dienst die ze afnemen of het product dat ze kopen ook echt werkt. En dat een expert hen verder helpt.

Laat dus zien dat jij die expert bent, door bijvoorbeeld blogs te schrijven en cijfers te delen, zoals behaalde resultaten.

5. Keep it simple!

Als laatste: houd het design simpel en ga niet overboard met kleuren, lettertypes of andere gekke ontwerpen. Trends komen en gaan, dus blijf dicht bij jezelf en de huisstijl van jouw bedrijf!

Reageer

Verder lezen